Skrivkurs

Idag var jag ju alltså på skrivkurs. Delvis var det bra, delvis fånigt. En salig blandning av underliga människor. En tant som ställer dumma frågor om självklara saker. En man som vill skriva en barnbok – eller en deckare, det spelar ingen roll – men som mest oroar sig över hur han ska marknadsföra produkten. En polsk kvinna som nästan brast i gråt och sa att hon tänkte ge upp redan efter första övningen (hon oroade sig över sin stavning) och sedan sa något om en trädgård och plommon som ingen förstod. En yngre man som är döv på ena örat och rycker förfärligt när han pratar. En tystlåten affärsman i kostym som närmast ser deprimerad ut. En kvinna som man känner sig nedtryckt av varje gång hon pratar på grund av hennes snabba och huggande betoning och attityd, och en lärare som pratar ytterst långsamt och rör sig i slow motion.

Den ända jag tycker verkade ”normal” var en kvinna som var väldigt positiv och pratglad, men hon hade inte själv anmält sig till kursen utan fått den i födelsedagspresent.

Men inget av detta är ju ett problem. En sådan mix av udda personligheter är bara inspirerande. Och vilka berättelser vi fick ihop! Detta första möte bestod mest av flera korta övningar, ibland där man skulle skriva helt själv, ibland där pappret skulle skickas vidare. Som några utstående exempel har jag idag sagt vad jag tyckte om Slaktaren Alfred, Filippa Reinfeldt har skällt ut Fredrik Reinfeldts sekreterare på ett humoristiskt sätt till följd av en affär som troligen aldrig ägt rum, det har diskuteras politik i form av färgen på karaktärens slipps med ”dåligt sinne för stil” som en omskrivning av ”fel parti”, och i en dikt hade ”morsan” köpt en ny väst som sonen tyckte var pinsam och mannen tyckte fick henne att se ut som en karl.

Poängen med kursen är inte teoretisk kunskap utan att man helt enkelt ska komma igång och skriva. Och redan nu känns det som att de lyckas med den målsättningen. Skojigt värre!

Idag lärde jag mig också att Centralstationen har ett underligt toalettsystem. Jag har varit med om tre olika system tidigare: gratis toalett, toalett där man måste stoppa in en femma för att dörren ska öppnas, och toalett med personal och en skål där man ”bör” lägga lite pengar för att använda toaletten (Tyskland). Men nu också ett fjärde: en kassa där man betalar till en kassörska som sedan låser upp dörren åt en. De sålde även klippkort i kassan för 15 gällande toalettbesök, och hade till och med en prislista över andra varor: borstar, duschklippkort, kondomer, … Jag hade inte blivit förvånad om de sålde toapapper!

Som hemläxa från kursen ska jag skriva en kort novell inspirerad av någon av texterna/övningarna vi gjorde. Men det får vänta lite, för nu ska jag gå och lägga mig.

Kommentera

