Elstöt

Länge har jag undrat hur kraftiga stötar det är i stängslen runt hagar med t.ex. hästar i. Jag har alltid trott att det känns som att få en stöt när man rör vid något eller något, fast kraftigare. Men nej, det kändes inte alls så!

Jag vet inte hur många gånger jag försiktigt rört vid ett sådant stängsel bara för att ”testa”, och varje gång har jag trott att det helt enkelt var avstängt då inget hände. Fel där också! Idag gjorde jag nämligen så innan jag kröp under, och kände som vanligt ingenting. Men när jag sedan halvvägs in fatsnade med väskan och tog tag om tråden ordentligt för att dra loss den, då small det till!

Hela armen sköts kraftigt bakåt och jag kände hur stöten for ända upp till axeln. Samtidigt dunkade det liksom till, ett dovt men kraftigt ljud (vet inte om det var armen då den flög bakåt eller om ljudet kom från själva stöten). Jag blev aldeles flåsig och var tvungen att sitta kvar en stund innan jag kunde fortsätta 😛

Så nu vet jag det, stängslen är nog alltid på, men man måsta ta fatt ordentligt för att något ska hända. Och tro mig, du vill inte testa!

Kommentera

