WWFM IV – Geocaching-event i Göteborg

Den 8. november 2008 (i lördags), exakt klockan 19:00 till 19:15, hölls vad som troligen är världens kortaste geocaching-event: World Wide Flash Mob (WWFM). Runt om i hela världen samlades folk i grupper på bestämda platser i närmare 200 olika event. Alla gjorde detta samtidigt, med tidsskillnader taget i betraktning, så totalt var det många tusen cachare som träffades under denna kvart, för att sedan försvinna lika snabbt som de dök upp. En del av tjusningen är reaktionen hos förbipasserande som plötsligt ser en stor grupp människor samlas från ingenstans.

I Sverige hölls sex sådana här WWFM-event denna kväll och i Göteborg var det jag som agerade arrangör och initiativtagare. 47 geocachare hade anmält sig, men med familjer och vänner inräknat blev vi hela 93 personer och sju hundar (förutsatt att jag räknat rätt på gruppfotot), vilket gjorde Göteborgs-eventet till det största i landet. Och vilken upplevelse det var!

Klockan 18:15 satte jag mig på en trappa en bit ifrån den givna platsen (Götaplatsen). Bortsett från några helt vanliga människor i närheten var det helt öde runt den Poseidon-staty som står där. Fem i sju började ett antal människor samlas, men det var fortfarande ganska lugnt då folk hade instruktioner om att först ”visa sig” prick klockan 19. Någon minut i gick jag fram, tog fram lite saker ur min väska, och när klockan slog 19 klev jag upp på kanten runt statyn för att kunna ses och höras. Och vad folk det blev! Från de där få som stod och väntade till närmare 100 pers på under en minut. Det är mäktigt det (särskilt från det fågelperspektiv jag fick där jag stod – värsta kändisen när det blixtrade från alla kameror runt om, och jag som avskyr att prata inför folk).

15 minuter är väldigt kort tid. Vi skulle hinna ”logga” besöket, ta gruppfoto samt dela ut ett pris. På ett traditionellt event skulle man troligen haft en loggbok som folk skickar runt och skriver i. Här hade jag på förhand printat lappar som folk fick ta av och skriva caching-namn samt ett kort meddelande på, för att spara tid. Lapparna ska jag nita ihop så det blir som en loggbok.

Och vad är väl ett event utan problem? Med 47 personer som anmält sig printade jag över 50 lappar. De tog slut varenda en, trots att det var en lapp per familj/grupp som gällde. Då allt gick så fort och då jag självklart inte känner alla vet jag inte hur många ”oanmälda” som dök upp, men jag tror att det var några stycken (inte för att det gjorde något, ju fler desto roligare, och loggningen löste vi ändå).

Efter loggningen var det dags för gruppfoto. Vi samlades utanför koncerthuset där ljuset var mer lämpligt för fotografering. Samarbetet gick fint; att få hundra människor att samlas var inga problem. Och kameraman fick vi också, då min kamera inte riktigt ville. En av cacharna hade nämligen både kamera och stativ med sig, så lägligt.

Efter gruppfotot var eventet nästan slut redan. Det är otroligt hur snabbt en kvart går! Det ända som återstod var att utse en vinnare samt att tacka för mig, så när alla nu stod så fint samlade gick jag fram och ställde mig framför hela församlingen och improviserade lite. Prisutdelningen var dock självklart planerad och gick till så att jag drog en lapp bland alla de som fyllts i tidigare och läste upp namnet.

Jaha, sedan var det över. Folk skingrades för vinden och plötsligt var allt (nästan) lika öde som det varit en kvart tidigare. Nu såhär i efterhand känns allt väldigt overkligt.

För vissa av oss var eventet dock inte helt slut. The Bishop’s Arms stod i tur (jag som aldrig dricker, fast det gjorde jag inte nu heller, inte annat en Pepsi iallafall) och tillsammans gav vi os av för att fortsätta kvällen med roliga samtal och caching-diskussioner. Och på Götaplatsen syntes några minuter efter eventets slut inte ett spår till efter alla de geocachare som nyligen var där…

Stort tack till alla som deltog! Nästa WWFM blir under våren 2009, jag hoppas vi ses då 😀

En reaktion på ”WWFM IV – Geocaching-event i Göteborg

Kommentera

