Eurovision 2009 – Förhandstitt

Jag har redan tjuvlyssnat lite på Eurovision-låtarna från andra länder i år. Alla, som t.ex. Sverige, är ju ännu inte färdiga med att utse sina bidrag, men de flesta tycks vara det och redan nu kan jag säga att jag har hittat några jag tror kommer klara sig väldigt bra. Här är min top-5 lista (för tillfället):

1. Norge – Fairytale

Vacker och svängig på samma gång. Superb fiolmelodi, och en låt som står ut från de många andra ”dance”-låtarna med mer modernt stuk. Även förra året hade ju Norge ett annorlunda och riktigt bra bidrag, undrar varför Sverige aldrig röstar fram samma sak? Hursomhelst är Norge hittills min absoluta favorit! Om de klarar sig bra i själva tävlingen eller inte är en annan sak, men de har åtminstone min röst!

2. Tyskland – Miss Kiss Miss Bang

Oj, nu blev jag överraskad. Ett bra bidrag från Tyskland i år. Jag gillar det starkt! Annorlunda och svängit, men inte fullt så annorlunda som Norges. Men en andraplats på min lista förtjänar det.

3. Rumänien – The Balkan Girls

Klassisk popplåt i sann girl-power anda. Bra melodi.

 

4. Grekland – This is Our Night

Ingen ny Helena Paparizou eller Kalomoira, men ändå en väldigt bra och poppig låt.

5. Finland – Lose Control

Ja, du läste rätt. Finlands bidrag i år är riktigt bra. Förvånandsvärt bra faktiskt, för att komma från ett land vars enda tidigare ”bra” bidrag varit Lordi (jag har fortfarande inte riktigt förstått hur Lordi kunde vinna). Rock-landet som ”alltid kommer sist” har skippat rockandet i år och satsar på något som faktiskt kan klara sig bra i tävlingen. En sorts blanding av E-Type (och jag är ju en store E-Type fan!) och rap. Men kommer den vinna? Knappast.

Andra låtar:

Georgien – Rolig discolåt. Politisk propaganda (”We Don’t Wanna Put In” aka. ”We don’t want a Putin” 😛 ) eller oskyldigt trams? Döm själv.

Spanien – Som vilken Eurovision-låt som helst. Vi har hört det förr!

Albanien – 12 poäng för alla fiolisterna (även om man knappt hör dem). 8 poäng för språkvalet (inte engelska!). 0 poäng för ”dansen”. En okej låt, varken mer eller mindre.

Slutligen har jag fått en underlig känsla av att Israel i år igen kommer göra bra ifrån sig. Varför vet jag inte, har inte ens hört deras bidrag. Det brukar ju gå sådär för dem, men om jag inte minns fel har de fått in några fullträffar då och då. Vi får se.

Tills vidare är det åtminstone Norge som får min röst. Go Norge!

Kommentera

