Påsk & Milstenar

Det här är bloggens 200:e inlägg, och i runda slängar mitt 800:e inlägg totalt (alla mina bloggar inräknade)! 200 för en blogg tycker jag är helt OK, men min ”största” blogg har 528. Den har dock gått i pension sedan flera månader tillbaka. Min för nuvarande mest aktiva blogg har endast 89 inlägg.

Men det var inte milstenar jag egentligen ville prata om, utan påsken 😀 I år firades den hemma hos farmor, och ovanligt nog var det bara vuxna och jag närvarande (och lilla Sandji, såklart). Caroline är i Finland och alla kusiner är borta. Men bara för att de vuxna dominerade så totalt betyder det inte att det blev tråkigare för det. Faktiskt blev det ovanligt barnsligt och roligt 😛

Under dagen var jag, faster Helena och hennes afrikanske man ute i skogarna och sprang. Två ”bergstoppar”, en port till helvetet (Helvetes Port, där rövare förr i tiden brukade överfalla de rika som passerade) och en damm hann vi med 😀 Det var så klart fråga om geocaching…

Och på kvällen var vi alltså inbjudna till min kära farmor. Åt god mat var väl det enda seriösa vi gjorde 😛 För förutom maten blev det en rad roliga men egentligen väldigt underligga traditioner – och nya påhitt – det mesta med en stark dos larv, gapskratt och allmänt flamsande inblandat:

  • Jakt på gömda påskägg i den lilla lägenheten.
  • Kast med godis till varandra över fikabordet.
  • Vispande av äggtoddy –  med gaffel, inte elvisp, enligt farmors direktiv (vilket vi självklart inte har något emot egentligen, men visst är det kul att reta dig, farmor).
  • Frågesport, Dahlberg-style.
  • Skickande av ringsignaler till varandra (och de ska föresställa de vuxna i släkten!).
  • Skämtande och skrattande – av någon anledning blev allt plötsligt roligt – åt allt som hände och inte hände. Jag tror aldrig jag skrattat så mycket under någon tidigare påsk!

Ja, kul var det alltså. Men man kan ju fråga sig vad stackars Vieux tänkte under allt detta 😛

Glad påsk 😀

Kommentera

