Barack Obama om dataspel

Enligt en artikel jag nyligen snubblade över om TV-spelet Active, ett spel som jag förresten köpte för ett tag sedan och har spelat tillsammans med mamma, har den amerikanske presidenten talat illa om dataspel inte mindre än tre gånger de senaste tio dagarna.

Det var jag självklart tvungen att kolla upp, och mycket riktigt, i ett så pass underbart tal som ett fars dags-tal, där presidenten talar om vikten av att vara delaktig i sina barns liv, säger han följande: ”We need to replace that video game with a book.

Usch! Och jag som trodde Obama var en av de få presidenter som var åtminstone någorlunda med den moderna generationen, även om han kanske inte helt stödjer saker som alternativa distributionskanaler, teknikens utveckling eller noll diskriminering av och fulla rättigheter till homosexuella.

Å andra sidan är artikeln om spelet Active i ärlighetens namn aningen nyanserad. Det handlar ju om ett motionsspel i stil med Wii Fit. Fysisk träning framför TV:n, med andra ord. Och det är det man i artikeln försvarar. Men nu är det ju så att 99% av alla spel innebär att man sitter stilla, och i jämförelsen med böcker istället för spel bli hela motionsdelen orelevant – man sitter ju lika stilla under båda aktiviteterna!

Dataspel är inte psykiskt skadliga

Men jag vill ändå, precis som artikeln om Active fast ur ett annat perspektiv, försvara spelen. I nionde klass skrev jag en rapport om just dataspel och deras påstådda negativa effekter. Och i och med denna rapport insåg jag att uppfattningen, som man så ofta fått höra, om att spel är dåliga och psykisgt skadliga, och att barnen borde läsa böcker istället, inte alls stämmer överens med vad majoriteten av forskning och undersökningar visar.

För det första finns det inga bevisade kopplingar till dataspel och våld. I många fall, särskilt i USA, har politiker (för att inte tala om media) skyllt skolskjutningar på våldsamma dataspel (om filmer, som ju är minst lika våldsamma, nämns inte mycket alls, troligen för att filmer är mer accepterade i samhället). ”Fel, fel, fel!” säger många forskare.

Fördelar med spelandet

För det andra finns en lång rad positiva aspekter av datorspelande (eller TV-spelande för den delen, det gäller ju inte bara datorer). I en genomsnittsroman får du en spännande eller intressant berättelse. Att läsa är nyttigt och bra, men innehållsmässigt skiljer det sig ytterst lite från en film eller ett bra dataspel. I dataspelen kommer även interaktivitet med in i bilden. Som en bok du kan leva dig in i, påverka och uppleva på ett djupare plan.

Snabba reflexer, social kompetens i och med möten med andra spelare på nätet, språkövning både i form av ljud och text (i spelen så väl som när man själv deltar i forum, chatter, osv. – något man inte alls lika ofta gör gällande böcker!), samarbetsförmåga, etc. Detta är alla saker man lär sig och utvecklar när man spelar och mycket av det är helt frånvarande när det gäller att läsa böcker.

Vi dataspelare nöjer oss dessutom inte med vad som helst. Vi vill ha underhållning, en bra och stark berättelse, valfrihet, moraliska val och dilemman, något som berör även på ett känslomässigt plan, kvalitet… Mycket som är väldigt likt vad bokälskare vill ha i en bra bok.

Dataspel är nytt (och därför skrämmande för den som inte är delaktig)

Ett av de största argumenten mot dataspel brukar vara att de som spelar isolerar sig från omvärlden. Och visst, att man aldrig faktiskt pratat med sin onlinebästis i verkliga livet är ett stort minus – även om man chattar dagligen i forum och privat – och enbart onlinevänner är absolut inte bra! Men föreställ dig sonen som, till exempel, bygger städer i Sim City halva dagen jämfört med dottern som låser in sig på sitt rum och läser böcker lika länge. Är skillnaden egentligen så stor?

Och det är här jag tror det stora problemet ligger! Dottern som läser böcker kan föräldrarna relatera till, för böcker är accepterade och har existerat länge. Dataspel däremot är något nytt, något som föräldrarna aldrig själva provat på och ännu mindre växt upp med. Därför blir det svårare att nå fram till barnet på samma sätt som det skulle vara om barnet läste en bok istället.

Av egen erfarenhet kan jag dock säga att så inte behöver vara fallet. Jag minns otaliga roliga och sociala stunder tillsammans med familjen framför datorn när vi spelat i varandras sällskap. Vi har samarbetat, planerat, skrattat och haft kul. Det hade inte en bok kunnat ge oss på samma sätt.

Sammanfattningsvis

Så föräldrar, president Obama och alla andra som kanske har en lite negativ inställning till dataspel: involvera er istället för att distansera er! Det är inte spelen det är fel på, det är er negativa inställning till dem.

Och visst, jag älskar även böcker, och jag tycker absolut att böcker har sina små fördelar mot dataspel, men det betyder inte att dataspelen är sämre. Bara annorlunda.

Och en slutnotis: hade det inte varit för dataspel hade jag varit betydligt sämre på engelska än vad jag är idag, jag hade inte kunnat lika mycket historia eller geografi, jag hade haft en helt annan syn på sociala förmågor, jag hade aldrig fått prova på att påverka och vara delaktig i beslutsfattande på samma sätt som i ett spelcommunity, och jag hade absolut varit sämre på att uttrycka mig i skrift.

Nu ska jag läsa vidare i Tom Clancy’s tegelsten Rainbow Six (jag älskar hur han lyckas blanda politik och spänning på ett så brilliant och intressant sätt), och imorgon ska jag återspela ett av dataspelen med samma titel (som är baserat på boken). För dataspel och böcker kan gå hand i hand, det som återstår är bara att den äldre generationen inser detta – och en bra början skulle vara om USAs president upphörde med att uppmuntra till det motsatta!

Kommentera

