Ungdomars medievanor

Nyligen stötte jag via Twitter på en 14-årig kille, Gustav Holmström, som kan anses vara en lite unik ungdom. På sin blogg Artoo.se (som en annan Twitter-användare kvittrade om) har Gustav nämligen publicerat en artikel om ungdomars (hans klasskamraters) medievanor,om frågeställningen varför ungdomar (14-16 år) inte twittrar.

Den här artikeln är väldigt välskriven, även om jag tycker den är allt för generaliserande och ibland lite oformell. Men framför allt berör den ett ämne som visat sig vara väldigt känsligt – beskrivningen av Gustavs klasskamraters medievanor och hans tankar kring hurdana de är och varför har nämligen startat en rejäl diskussion, även på politiskt plan. Och Gustav, som tydligen varit omnämnd i andra sammanhang (som sagt, en väldigt annorluna/unik kille), har hamnat på alla Twittrares tunga.

Debatten tycks ha startat i och med dels att andra twittrare fått ögonen för artikeln och twittrat den vidare (oj, så snabbt information kan sprida sig!), dels att man reagerat över hur pass bra Gustavs tankar stämmer överens med vad forskning visar, och att politiker *fortfarande* inte tycks fatta.

Ett liknande fall, som fått ännu större reaktioner, finns gällande en 15-årig kille från England vid namn Matthew. Efter att en rapport publicerats där Matthew uttalar sig om hans syn på kompisarnas medievanor har tydligen flera ur den medelåldersdominerade affärsvärlden vaknat till liv, åtminstone enligt Financial Times.

Dessutom har det tydligen – på Twitter, såklart – diskuterats om hur folk använder Facebook, och varför även det är något som lite äldre sysslar med, inte 14 till 16-åringarna.

Hur som helst, jag tycker det är ett riktigt intressant ämne, och jag tycker det är riktigt kul hur en fjortonåring som Gustav lyckats ta sig fram i de vuxnas mediavärld (läs: Twitter). Och framför allt, i och med Gustav och att detta nu även uppmärksammas aningen i Sverige kanske de betydligt äldre politikerna kan förstå ungdomens syn på media, internet, film- och musikindustrin, sociala nätverk, osv. och anpassa sig därefter.

Annonser

2 reaktioner på ”Ungdomars medievanor

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s