Bokmässan i Göteborg

Bokmässa! Jippii! Nu ska det köpas massor med böcker, tänkte jag när jag satt på tåget från Karlstad till Göteborg.

Men så mycket blev det inte: signerade böcker av Kim M. Kimselius och Jonas Gardell, men inte en massa pocketböcker som jag från början räknat med. Däremot var mässan lika pampig som vanligt, med föreläsningar och seminarier om allt mellan himmel och jord. Jag har till exempel blivit bjuden upp på scenen av Clowner utan gränser. Bara en sådan sak.

För övrigt har jag vandrat runt på mässgolvet, vilket är en upplevelse i sig med så mycket folk. Och träffat ett gäng BookCrossare (http://bookcrossing.com) som jag intervjuat. Och Kim, min favoritförfattare som ung. Och sist men inte minst har jag skämt ut mig inför Martina Haag – efter en föreläsning fotade jag henne på nära håll, varefter jag bad om en kram. Inget fel i sig, men kramen kom för henne som en överraskning, vilket resulterade mer i en pinsam än trevlig situation.

Framåt kvällen blev det mat på stan med Emma och Alexander från skolan, som även de var med på mässan, följt av ett spontant teaterbesök. Den mest underliga, skruvade men underhållande version av Shakespears Trettondagsafton någonsin!

Imorgon, söndag, bär det av ”hemåt”.

2 reaktioner på ”Bokmässan i Göteborg

Kommentera

