Musik som minne

Varje år dyker det upp minst en låt som jag lyssnade sönder några år tidigare. En låt som jag nästan glömt eller åtminstone inte hört på jättelänge, och som sedan påminner om tiden den där gången för flera år sedan. Det händer väl för de flesta, antar jag…

Men det är sällan specifika situationer jag minns, utan vaga bilder från tiden då låten spelades. Det har hänt flera gånger med relation till Danmark, främst då vi bodde i Finland. Och i Jorvas hände det flera gånger med minnen från Kuopio. Men från Jorvas/Kyrkslätt/Helsingfors har det inte hänt… förens nu!

Vilken låt det var tänker jag inte avslöja, men när jag hörde den stannade allt till. Jag tror jag brukade lyssna på den under det första året i Jorvas. Har inte haft en tanke på den sedan dess, men plötsligt dök den upp igen. Och med den minnena från den tiden.

5 reaktioner på ”Musik som minne

  1. Egentligen finns det inte ett ord som heter förens överhuvudtaget. Korrekt hade varit att skriva ”förrän”

Kommentera

