InDesign

Jag tror jag är kär. I programmet InDesign.

Sedan sjuan eller åttan har jag hållt på med Microsoft Publisher, ett layoutprogram för text och grafik. Det har blivit en lång rad saker som jag skapat i det programmet, bland annat headern (bildmontaget) överst här på bloggen och loggan ”Projekt Geocaching” till webbsidan med samma namn. I stort sett allt grafiskt jag gjort kommer från Publisher, och även om det mesta kan göras betydligt bättre och proffsigare i t.ex. Photoshop är det Publisher jag fatnat för.

Men den senaste veckan har vi haft redigering på schemat. Photoshop för bildredigering, InDesign för layouten. Vi har gjort tidningsuppslag (mer pilligt än man tänker på när man bläddrar i en helt vanlig dagstidning – allt måste vara perfekt linjerat, linjer måste hamna rätt och spalter och bilder passa bra tillsammans). Och InDesign är självklart snäppet proffsigare än goda gamla Publisher.

Sugen på att se vad jag skapat? Här är några exempel:

6 reaktioner på ”InDesign

  1. Kul…..bäst tyckte jag om porträttet,artikeln om bokmässan kändes lite överarbetad ( less is more ).
    Ha det så bra eller det verkar som en onödigt kommentar …..Ha det…. Kram/ Mostern

  2. På den tiden jag började var det föregångaren Pagemaker som gällde. Så du ligger allt några år efter. 😉

  3. Ja, men just eftersom jag aldrig testat Pagemaker och andra tidigare program (förutom då Publisher, men det är ju trots allt på en annan nivå, även om grundidén är densamma) känns InDesign som bra 😀

Kommentera

