Om spontanitet

Jessica och jag tog bussen till Karlstad för att möta upp Alex, som just kommit tillbaka från Stockholm. Vi satte oss på ett fik och han berättade hur han, i ett försök att få ett jobb på radio, ringt och donat, och begett sig till arbetsplatsen personligen, snarare än att bara skicka in en ansökan som alla andra. Han tecknade till och med en serie om sin resa från Molkom i jakt på det här jobbet, som han gav till en kvinna i receptionen som lovade att ge den vidare till rätt person.

Samma Alex har tidigare rest runt i Indien, Australien och Nya Zeeland, helt spontant.

Vi pratade länge och diskuterade spontanitet, när Alex plötsligt fick för sig att vi skulle åka till Norge samma kväll. Vi andra var väl lite skeptiska, men vi drog fram en dator och kollade upp tider och priser. Och mycket riktigt, en billig buss gick bara någon timme senare. Skulle vi hoppa på den?

Vi diskuterade vidare, för- och nackdelar, vad vi skulle göra där och hur vi skulle bo, kontaktade personer vi kände och försökte pussla ihop allt.

Och mycket riktigt, biljetter bokades – men bara två. Jag har precis kommit tillbaka till Molkom, och Alex och Jessica sitter på en buss på väg till Oslo.

Tog jag fel beslut? Jag har alltid tyckt att jag borde vara mer spontan, men samtidigt har jag lärt mig att jag egentligen inte får så mycket ut av sådana resor som jag kanske skulle vilja. Det är en jävligt cool idé, men i praktiken spelar det ingens större roll. Jag har lika roligt på hemmaplan, och är väl inte den där spontana personen som jag skulle vilja vara.

Så visst, det hade varit roligt att kunna säga att vi, helt oförberedda, utan kläder eller någon säker stans att bo, åkte till Oslo i helgen. Och ja, det hade absolut blivit en kul kväll. Men måste man verkligen ta spontanturer utomlands för att vara nöjd och belåten? Nej, jag känner inte det behovet.

Det ända som egentligen får mig att tvivla är hur andra uppfattar mig. För självklart vill jag att folk ska se mig som en spontan person, inte den där tråkiga som hellre stannar hemma.

Och visst ska det bli spännande att höra vad de har att rapportera när de kommer tillbaka imorgon 😀

2 reaktioner på ”Om spontanitet

Kommentera

