Arbetet med MT

I dag diskuterar vi tidningen vi gjorde innan julen. Och jag måste bara ta mig tiden att förklara lite om min insats för alla som läst tidningen. Tänkte aldrig nämna det här, men känns som att jag kan göra det.

Den enda artikeln med mitt namn under handlar nämligen om glass, och i redaktionslistan står jag listad som en av reportrarna i mängden. Med andra ord tycks det vara de flestas uppfattning att jag inte gjort så mycket, och många kommentarer har bara varit korta och undvikande. ”Jasså, var det allt han gjort?” tänkte säkert många, och lämnade det hela där utan frågor.

Men under vår genomgång i dag började vi diskutera chefredaktörens roll och om han fyllt ut den bra i och med att samma person även jobbade med största uppslaget (prostitutionen). Och nej, tyvärr blev det nog lite för mycket för en person. Någon nämnde att de saker man egentligen borde ha diskuterat med chefredaktören istället diskuterades med redigeringsgruppen (där jag var med, även om jag inte var chefen för den), då chefredaktören inte hade tid att agera just chefredaktör. Och särskilt under redigeringsstadiet var det mig de flesta kom till.

Jag tror inte riktigt folk förstår hur pass mycket tid och energi vi la ner på den här tidningen. Jag har med tre artiklar, men två av dem fick skrivas om till notiser pga. platsbrist (och notiserna har inga bylines, så mitt namn står inte under dem). Dessutom känns det som att jag varit delaktig i nästan alla texterna och uppslagen. Jag har lusläst nästan alla artiklarna (var även med i textgruppen) och pillat i detalj, diskuterat med skribenterna, osv. Jag har sprungit mellan folk när de redigerade och hjälpt till, svarat på frågor, diskuterat layouten och hjälpt dem pussla ihop allt. Samtidigt ahr jag redigerat två uppslag själv också.

Jag var med och gick igenom nyhetsprioriteringen, fick prata med folk när deras artiklar – tyvärr – skulle bli notiser istället, försökt förmedla mellan parter med olika åsikter, osv. Och fler än en gång kommit i kläm och blivit ”the bad guy”. När något ändrades till följd av ledningens beslut var jag ofta snabbt ute att påpeka det för redigerarna som berördes av det (för att de inte skulle ha kommit för långt i arbetet och det senare beslutades att en artikel skulle flyttas), något som ofta tolkades som att det var jag som alltid ändrade.

Kort sagt var jag överallt. En av de sista kvällarna somnade jag till några minuter i ett hörn på golvet (var lugnare där, och kunde ju inte gå och lägga mig) när det nästan blev lite för mycket på en gång. Så visst, mitt namn står bara på ett eller två ställen, men vi har alla lagt ner otroligt mycket på tidningen.

4 reaktioner på ”Arbetet med MT

  1. Det viktigaste var väl trots allt att du lärde dig något. De som var med kan nog se det viktiga i det du gjorde. Ibland är det nog bra med någon som har kontrollbehov ( med förra texten i minnet).Ursäkta men är ahr en ny stavning av har?

Kommentera

