En soffvecka och improvisationsteater

Jag sitter vid datorn! Det har jag inte gjort på sex dagar. Eller jo, ganska mycket faktiskt, men bara i skolsyfte. På min lediga tid har jag istället spenderat tiden i soffan framför tv:n.

Men det är inte så illa som det låter. Det är riktigt bra faktiskt. Inte den slöa typen av TV-tittande, utan den riktigt sociala. Mängden filmer och tv-serier vi plöjt oss igenom är rejäl, och samtalsämnena därefter. Och sällskapet mysigt och roligt. Som vi har skämtat, suttit uppe och pratat till sent på natten, citerat repliker, och haft det alldeles underbart. Jag hoppas det håller i sig.

Men jag har gjort annat också. Mera skridskoåkning. Promenader. Fotografering i Karlstad. Redigering, både av bilder och uppslag. Lekt Maffia (skitkul socialt spel/lek). Anordnat ”roliga hatt”-dagen. Tagit tag i min ”scenskräck” och greppat mikrofonen under måndagsmötet. Agerat ”lärare” i en nystartad skrivgrupp.

Och nu senast improvisationsteater. Skådespelarna, både ettorna och tvåorna, bjöd på en underbar föreställning – jag låg dubbel av skratt nästan hela tiden. Som när Amanda, som hade i uppgift att blunda men låtsas som att hon kunde se, i blindo sträckte fram handen för att hälsa. Eller Emma som tolkade en skräckfilm och sa något i stil med ”Inte dansa! Jag är taktlös!” Micke som skulle berätta för sin pojkvän att han var gravid. Och Agnez som slog ihjäl Kim med en tvättsvamp.

Ja herregud! Men nu sitter jag har, åtminstone en stund. Klockan nio är det Glee på fyran, och då sitter vi nog i soffan igen. Eller det hoppas jag åtminstone.

En reaktion på ”En soffvecka och improvisationsteater

  1. Slog upp maffia-spelet på wikipedia… vi spelade en liknande, men enklare lek, i lågstadiet. Där blev en slumpmässigt vald till att vara mördaren. Alla skulle gå runt och skaka hand med varann, men mördaren skulle krafsa lite med pekfingern mot den andras hand när han/hon skakade hand med någon. Då visste den andra att den blev dödad, offret skulle skaka hand med tre till och så falla omkull död. De andra skulle försöka gissa vem som var mördaren innan de dog.

Kommentera

