Föreläsningar om kommunikation och sociala medier

Var på Karlstad universitet i dag. Föreläsningar om bland annat sociala medier, kommunikation, retorik, och dylikt. Särskilt sociala medier (Facebook, Twitter) stod i fokus.

Mycket av allt som sades var gammalt nytt för min del, eftersom jag länge intresserat mig för sådant. Men mycket var en bra påminnelse – mitt Twitter-användande har åkt i botten, och jag är sällan på Facebook annat än för att ladda upp bilder. Det här var en behövlig dos ”fortsätt” och ”tänk om”.

För det är just att tänka om som behövs. Det visste jag i och för sig redan – jag tillhör dem som föll i ”på Twitter berättar man vad man ätit till frukost”-träsket, alltså att man trodde att Twitter är som Facebook. Men Twitter är något helt annat. Ta lärdom, gott folk:

  • Sociala medier är en långtidsrelation – Politiker som twittrar och facebookar under valkampanjen för att sedan sluta när valet är över har missförstått det hela. Du bygger ett nätverk för diskussion och relationer på lång sikt, du når inte ut till folk bara för att du skriver något då och då under en kortare period.
  • Twitter är snabbare än Google – Frågar du så får du svar. Relevanta svar. Snabbt. På Google måste du söka och klicka dig fram, Twitter erbjuder kompetens direkt. Men: detta kräver så klart att du följer rätt personer. Och många personer. Det räcker inte med 20 kompisar. Och det leder fram till nästa punkt:
  • Twitter är inte en kompissajt – Ingen bryr sig om vad du åt till frukost, även om många tror att det är just det det handlar om. Sådant hör hemma i din blogg och på Facebook. Twitter är för yrkesmänniskor. Journalistikintresserad? Följ journalister. Kändisskvaller? Följ kändisarna direkt. IT? Följ folk från IT-branchen.
  • Frukosten är ändå viktig – Folk vill ha det personliga, i viss mån. Då blir du mänsklig, även på nätet.
  • Sociala medier är inte en ungdomsgrej – Vill du nå tonåringar är Twitter absolut inte rätt forum (vilken normal tonåring hänger där?). Och de som är 50+ på Facebook är en relativt stor grupp.
  • Underskatta inte tonårsbloggare – Många av de största bloggarna i Sverige styrs av tonårstjejer som skriver om skvaller och mode. ”Varför bry sig om dem?” undrar de flesta. Men har Blondinbella köpt en ny topp är det en himla massa andra tonårstjejer som kommer att göra samma sak dagen efter.
  • Sociala medier är överskattade – Du vinner inga val, tidningarna konkurreras inte ut, den seriösa journalistiken hotas inte, världen förändras inte.
Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s