Roliga citat när barnen får prata

I dag har vi haft redaktionsövning igen. Jag var på församlingshemmet och intervjuade lågstadiebarn och lärare i en juniorgrupp som finns där (som fritids, fast en gång i veckan). Resultatet blev ett småmysigt reportage, och barnen sa en hel del roliga saker:

– Mm, dom var riktigt goda. Dom är knapriga, säger Linnea mellan tuggorna.

– Jag ska också smaka, säger Erika.

– Goda?

– Nej. Jag fryser alltid när jag äter hårda saker.

– Kommer jag i tidningen nu?

– Brukar ni bli arga? frågar Tove barnen när hon har läst klart om draken.

– Jag blir det jämt, i skolan typ, säger Joakim.

– Inte slåss, inte skrika, inte springa, säger barnen i munnen på varandra.

– Och inte setas! säger någon. Tove skrattar och förklarar att retas också är ett av de fyra orden.

– Och inte sparkas eller svära, lägger några av barnen högljutt till.

– Det får man faktiskt inte i verkligheten heller, säger Erika.

Kommentera

