Test: Trailrunningskor

Recensioner och avancerade skor i all ära. Hur bra är trailrunning-skor egentligen för nybörjare?

Nu har jag äntligen, efter flera dagars regn, fått chansen att testa mina egna. De största skillnaderna mot vanliga löparskor ska, så vitt jag förstått det, vara stabilitet, stötdämpning (mindre sådan), vattentålighet, grepp och starkare sula.

Nu kan jag ju inte jämföra trailrunningskor emellan eller ens med andra skor än mina egna, vanliga vandrings- och gympaskor, som är vad jag sprang i tidigare. Men jag kan ändå säga att det är ett lyft.

På asfalt kändes det direkt att skorna kanske inte var jättebra på sådant underlag (det är ju inte vad de är tänkta för, men det är ju ändå en bit till skogen), och jag antar att vanliga löparskor känns skönare där. Dessutom klonkade det högljutt när de hårda dubbarna slog i marken. Men ute i skogen var de underbara!

Den största fördelen som jag upplevde var de hårda sulorna. Att trampa på en rot eller kantig sten brukade förr vika hela skon och kännas i foten. Aldrig mer! Hela skon känns som om någon lagt ut en välplacerad bräda att trampa på, även om man egentligen bara har en liten del av foten i marken.

Den näst största fördelen var vattentåligheten. Även om jag låtit solen ligga på lite innan jag gav mig ut var det på sina ställen riktigt lerigt och vattenpölar fanns här och där. När jag till exempel var ute på samma runda med min mountainbike fick jag stundom trampa på ordentligt för att inte köra fast och behöva sätta ner foten – då var vattnet inne direkt. Men nu var det inga som helst problem om man råkade blöta ner sig lite, fukten hölls borta.

Gällande stabiliteten sitter skorna riktigt bra – jag har aldrig upplevt skor som passar kring foten så bra förr. Men samtidigt har jag inte mycket att jämföra med, och ärligt talat satt mina gamla, vanliga skor lika bra ute på terränglöparrundor.

Det samma gäller greppet. Upplevde ingen större skillnad, trots större dubbar. Måste nog springa mer med dem för att inse skillnaderna där.

Stötdämpningen gick det som sagt att känna av att den inte var lika stark som på andra skor – vilket är meningen. Stigar dämpar ganska bra ändå. Ännu viktigare blir det om man avviker från stigen och springer mitt ute i skogen, men då ska man ha ännu mera värstingskor än vad de jag har är.

Kort sagt: en skillnad är det, även om andra skor också fungerar utmärkt, och särskilt de starka sulorna gör att det blir mycket skönare att springa på det ojämna underlaget.

3 reaktioner på ”Test: Trailrunningskor

  1. Någonsin funderat på att söka jobb på Runners World?
    De älskar den här typen av kommentarer/recensioner

  2. Vaddå, vill de ha läsarkommentarer/recensioner från allmänheten, eller menar du att de vill ha artiklar av den här typen på frilansbasis? Om du tror att de skulle gilla idén om en nybörjarartikel om trailrunning kan jag försöka sälja in den och skriva ihop något 😀

Kommentera

