Bosnien – Dag #6-7

Okej, jag måste ju berätta om de sista dagarna också 😀

Tunnel Tour

På sjätte dagen gjorde vi något som jag tyckte var bland dte mest lärorika, och ändå var det också det mest turistaktiga: en guidad tur till den tunnel där Sarajevoborna smugglade vapen och mat in i staden. snyfthistorier, men också en av de bästa summeringarna av både kriget och tiden innan.

Skrivande

Mycket av tiden under dagen gick åt till att skriva. Eller inte skriva, jag skrev inte många ord alls på egentliga artiklar. Men åt att få en överblick över allt material, skriva rent saker man bara kladdat ner, och få ner saker man hade i huvudet på papper. Rörigt, men skönt att få skriva av sig.

Romer

Sjunde och sista dagen i stan ägnades åt romer. Elise gjorde ett jobb på romernas situation i landet, och jag var fotograf. Vi fick gå in i parlamentshuset med särskilda pass, intervjuade två kvinnor där som jobbar med just de frågorna, och fick en del ganska bra bilder utanför parlamentshuset.

Sola

Bosse ville sola. Det ville vi också. Så eftermiddagen spenderades i en park, med mycket glass. Och på kvällen blev det en sista, gemensam utgång. Nice! Arvid ville supa mig full och bjöd på överdrivet många Baileysglas. Att jag sedan var förståndig nog att gå och lägga mig i tid – vi skulle ju upp och flyga tidigt på morgonen – var en miss han inte räknat med. Sorry, men tack för alla Baileys 😀

Hur ska man summera Sarajevoresan? Fantastisk! Det ledsamma och mer matnyttiga får ni läsa mera om i tidningen…

Bilder

Och självklart ska ni få de sista bilderna! Jag har lagt upp bilder från alla dagarna, även de som tidigare publicerats på Picasa, på facebook 😀

Kommentera

