Demokratidag och valkompassen

Vi hade demokratidag i dag. När vi hade det i Molkom förra året var det jättetrist. ”Vad är demokrati?” var kortfattat vad det handlade om. Högstadienivå. Men här var det riktig partidebatt. Sju partier som först fick battla mot varandra i gymnastiksalen i snabba frågor, sedan fick vi träffa varje parti enskilt i mindre grupper runt om på skolan.

Det blev en del utfrågningar. Självklart var jag tvungen att tjata lite på dem. Jag vill inte ha några flummiga politikersvar. Jag vill ha konkreta förslag.

Och vinnarna om man ska se det så: de rödgröna. De körde faktiskt över alliansen totalt i dag. Hade bättre förslag och kunde tala för sig.

Men nu har jag tagit Valkompassen, ett test som ger en indikation om vilket håll man lutar åt. Visst, testet är kanske inte helt perfekt (flera klasskamrater fick SD i topp), men det ser för mig ändå någorlunda ut som jag hade föreställt mig (klicka för större bild):

2 reaktioner på ”Demokratidag och valkompassen

Kommentera

