Hektisk vecka

Nu efter demokratidagen är vi tillbaka i vanliga rutiner igen. Och det är mycket framöver:

  • Vi planerar höstresan. Vissa av oss är guider som ansvarar för guidning om utvalda platser och saker, och 8-10 är reseledare som ska planera resan i detalj. Jag började som guide, men fick sedan förfrågan om att vara reseledare då någon inte kommer att kunna vara med på själva resan. Därför är jag nu den enda som är både och, och ska därför ansvara för en resedag samtidigt som jag ska guida och skriva manus.
  • Haketbladet. Skolans tidning kallas Haketbladet. Är det en överraskning att det är jag som ansvarar för den? I första numret (september) blir det en artikel om demokratidagen och ett reportage om Åsas minigolfbana, samt lite annat smått och gott. Jag skriver och layoutar på fritiden.
  • Kiosken. Vi på turismlinjen ansvarar för en kiosk på skolan. Överskottet går till klassen. Vi turas om att i grupper ansvara för en vecka var. Min grupp råkar ha denna vecka. Det innebär en daglig tur till affären, att sätta på kaffe och bre mackor på morgonen, försäljning i luckan, kassahantering, disk och allmän service. Både på förmiddagen och på kvällen (vi har valt att ha öppet en halvtimme kvällstid också).
  • Ledarskapslektion. Den 20 ansvarar jag och en klasskamrat för en halvtimme med ”ledarskap” som tema. Vi ska förbereda en ledarskapsrelaterad aktivitet/övning/lek med både introduktion av upplägget och en sammanfattning efteråt. Vi skjuter lite på förberedelserna med tanke på allt annat vi har att göra just nu.
  • Reseledare under Varbergsdagen. Under året ska vi arrangera olika mindre resor och specialarrangemang allteftersom möjlighet uppstår. Jag hamnade i en grupp på tre som ska ha hand om det första tillfället. I oktober kommer det elever och lärare från Tanzania. Vi ska planera en dag i Varberg med dem – från guidningar och platser de ska få besöka till transport och mat. Resten av klassen ska agera guider och få öva på att prata på engelska.

Det känns som att jag hamnat i många grupper som råkar ha sina grejer samtidigt. I morgon är det turismmässa på ett hotell i Göteborg som vi internatare tänkte gå på för att det är kul. Men vi som arrangerar Varbergsdagen beslutade att stanna hemma. Annars hinner vi inte med allt. Det ger mig också tid att göra det de flesta andra har sysslat med på de lektioner vi har utsatta för det: skriva färdigt guidemanuset. Där har jag istället planerat och pysslat med alla andra projekt, och skutit upp guideförberedelserna…

Kommentera

