Några tankar om Sverigedemokraterna

När SD kom in i riksdagen sa de några vettiga saker som åtminstone fick mig att haja till. Exempelvis att de inte är emot invandrare, utan invandrarpolitiken. Kunde de inte fått uttrycka sådant innan valet? Säga vad man vill om dem som parti, men usch vad dåligt att frysa ut på det viset – både före och efter valet. Därmed inte sagt att jag sympatiserar med dem.

Och nu senast detta med att de lämnade kyrkan, något som i media framstår som heltokigt. Visst, kanske inte var så smart att lämna kung och partiledare mitt under ett tal på det viset. Å andra sidan tycker jag igen att det porträtteras lite orättvist. Som jag förstått det hyllade Eva Brunnes demonstrationer mot just SD. Var det verkligen så smart, när de satt i publiken? Jag hade också känt mig påhoppad i så fall.

Sedan när man läser kommentarer om detta på exempelvis Aftonbladet är det åtminstone några som inser att det kanske var osmidigt sagt av henne. Men samtidigt hoppar de då istället på Svenska kyrkan och gör dem till skurken. Tramsigt? Ja. Tycka vad man vill om både SD och kyrkan, men de som framhävs som ”de bra” känns ibland som de mest odemokratiska i dessa sammanhang. Tråkigt, tycker jag.

En reaktion på ”Några tankar om Sverigedemokraterna

  1. Det här fick mig att läsa om mitt blogginlägg där jag hade en inte så liten ordstrid med några sverigedemokrater, för några år sedan. Länk: http://christa89.wordpress.com/2008/01/12/logik-tack/

    Varför skriver jag inte såna blogginlägg nuförtiden, förresten? Borde jag göra.

    Bara ett citat därifrån, med tanke på vad du sade ”…de några vettiga saker som åtminstone fick mig att haja till. Exempelvis att de inte är emot invandrare…” Det här skrevs av signaturen z999 (när jag häpnade över att han/hon kallade sig själv rasist):

    ”Jag använder ordets riktiga betydelse. Alltså att det är en lära (ism=lära) som innebär att raser kan rangordnas i värde utifrån ett universellt synsätt.
    Vissa personer (svenskar) ser andra svenskar som mer värda efetrsom de lever i ett socialt sammanhang med dom. Så länge som de förstår att det bara är deras egen subjektiva uppfattning så är det inte rasism.
    Sen tycker jag att det viktigaste är hur man är mot de som man anser vara avvikande. Man behöver inte dela upp i raser för att särskilja folk från en själv, uppdelningen kan vara man/kvinna, ful/vacker, tjock/smal eller vad som helst. Men som sagt, jag anser att det viktiga är hur man väljer att vara mot de som man uppfattar som avvikande, det är bra mycket viktigare än att inbilla sig själv att man kan uppfatta alla som lika värda.”

    Han kallar sig själv rasist, som betyder enligt honom att ”att raser kan rangordnas i värde utifrån ett universellt synsätt”. Så påstår han att det inte är nåt fel att rangordna människor på det viset bara man själv är medveten om att du gör det. Det betyder att han tror man är berättigad att säga t.ex.: ”Det är min personliga åsikt att du är mindre värd för att du är somalier.” Enligt samma resonemang och enligt hans exempel också, så kunde samma logik införas på kvinnor. ”Jag tycker du är mindre värd för att du är kvinna.” Men som tur är driver de inte dessutom kvinnohets…

    Grr!

Kommentera

