Du är fet för att du äter för mycket

Sitter och tittar på en dokumentär om att gå ner i vikt. De gör olika tester och kommer med tips. Här är några punkter:

1. Överviktiga har inte sämre ämnesomsättning – Även om du äter nyttig mat är vanliga misstag att det blir för mycket och att man lurar sig själv genom att säga att ”jag har alltid varit tjock för att min kropp fungerar så”. Sluta tänka så, det är en myt.

2. Använd en mindre tallrik – Enkelt tips för att inte äta för mycket är att ta fram en mindre tallrik. Du äter med ögonen och tar omedvetet mindre med detta knep.

3. Du äter mer om du har mer att välja på – Bufféer är en fälla. En stor påse popcorn leder till att du äter mer även om du inte längre är sugen.

4. Soppa håller dig mätt – Äter du hård mat med ett glas vatten till rinner vattnet snabbt vidare och magen drar ihop sig runt matbitarna, som tar liten plats. Du blir hungrig snabbt. Äter du samma mat i soppform fyller den tjockare massan ut magen och tar längre tid på sig att ”gå vidare”. Du är mätt under längre tid.

5. Träning bränner fett även efteråt – Mäter du hur mycket du bränt efter ett träningspass? Siffrorna är oftast små. Det är efterbränningen – närmare ett dygn framåt, även när du sover – som räknas.

6. Till dig som inte orkar ta tag i träningen – Kliv ev en hållplats tidigare, ta trappan, stå inte stilla i rulltrappan, osv. Vardagsmotion istället för det jobbiga gymmet.

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s