Världens bästa roadtripp!

Jag brukar åka till Linköping/Rimforsa/Slätmon på lov och så. Någon gång har jag sträckt mig lite längre upp mot Stockholm. Men den här gången blev det längre än vanligt!

Rimforsa, Slätmon, Nyköping, Södertälje, Stockholm, Enköping, Örebro, Mariestad och Göteborg var ställena jag besökte under höstlovet. Istället för att ta samma tråkiga motorväg tillbaka åkte jag norr om Vättern – och besökte släkt och vänner på vägen!

Halva släkten

Det började med att farmor skulle få skjuts hem. Och att Cia från skolan ville till Stockholm. Så vi tre åkte till Rimforsa och övernattade där. Cia fick hälsa på halva släkten på en dag 😛

”Jasså, du visar upp flickvännen för släkten?” ”Nja, inte direkt. Vi sa hej då till hennes egen flickvän innan vi åkte.”

Farmor fick sin födelsedagspresent – en vit trälåda med plats för foton inuti. Hennes ”barnbarnslåda”, som hons ka ha bilder på barnbarnen i.

Södertäljeborna

Dagen efter åkte vi upp mot Stockholm. På vägen hämtade vi Kajsa hos Jeppe i Nyköping och lämnade henne i Södertälje. Jag körde upp Cia till hennes kompis i Stockholm och åkte sedan tillbaka själv till Södertälje för att äta kvällsmat med Kajsa.

Robban och Margareta visade ritningsförslagen på deras nya hus. Och det blev Desperate Housewives istället för House. Margareta och Kajsa röstade ner mig.

Stockholm

Dag tre var tänkt till Helena. Men hon mådde inte bra, och Kajsa och jag spenderade största delen av tiden med shopping i Stockholm istället. Sandji får en Alfons-film. Vi åkte till Linus jobb och Kajsa beställde en ny cykel. Kom till Helena vid två och hämtade nästan-tvååriga-chokladkusinen-Sandji på dagis tillsammans med pappa Vieux.

På eftermiddagen skulle jag åka till Maja i Enköping, äta kvällsmat med henne där och sedan åka till och sova hos Alex i Örebro. Då skulle det inte bli så mycket bilkörning hem på torsdagen. Men så blev det inte.

Istället träffade jag Agnez och den väldigt omtalade kompisen Kajsa under Kulturhusets stora röda skylt vid Sergels torg. Tydligen var jag lika omtalad, så det var på tiden att vi fick träffas, Kajsa och jag. Vi fikade på ett jättemysigt ställe i gamla stan, och jag svor över att jag glömt kameran i bilen när stan var så fint upplyst. Jag har aldrig gillat Stockholm. Men det var så himla vackert!

Mot Enköping

Maja var hungrig och det var redan kvällsmatsdags. Jag hade inte ens lämnat Stockholm. Agnez (som även hon är kompis med Maja) ville följa med, så vi åkte hem till Agnez, hon snabbpackade och jag skrattade högljutt tillsammans med hennes mamma och mammans ”nya” man – världens härligaste människor, de hade älskat mig!

”Hej, ni har aldrig träffat mig, men jag tänkte ta med er dotter till Enköping.” ”Brukar du åka dit?” ”Nej.” ”Har du varit där förr?” ”Nej.” ”Hittar du dit?” ”Nej.” ”Okej, ha det så kul!”

Och Agnez sa i bilen: ”Hur kommer det sig att vi kommer så bra överens när vi inte är ihop?” Bra fråga.

I Enköping

Maja blev överlycklig! Vi åt thaimat alla tre, hälsade på föräldrarna och satt sedan på Majas rum och pratade. Hon visade sitt nygjorda Molkomalbum – jättefint – och vi snackade minnen.

Maja skulle upp tidigt och jobba, så blev läggdags vid tolv. Föräldrarna var snälla nog att lämna en nyckel för att inte köra ut Agnez och mig. Istället fick vi huset för oss själva på förmiddagen. Och ärligt talat var det lite jobbigt att vakna upp i ett främmande hus med ett ex som har hittat en ny.

Körde Agnez till tågstationen och begav mig mot Örerbo.

Alex och Emma

I Örebro – dit jag kom en dag senare än planerat – fick jag äntligen se Alex hus på landet. En blandning av ”otroligt snyggt” och ”byggarbetsplats”. En fixarpappa, tydligen.

Alex lagade mat (tonfisk och nudlar) och gav mig en guidad tur genom Örebro. Med resans enda geocache på köpet!

Efter det relativt korta Örebrobesöket åkte jag vidare mot Mariestad. Emma! Hon hade köpt bullar och vi satt och drack te i soffan som om vi vore på Västan igen. Denna dag i kombination med kvällen innan var en riktig nostalgikick.

Göteborg & Kungsbacka

Nu återstod resan tillbaka till Göteborg, via Alingsås, och ett sista stopp: Lisa och Oskar. Margareta hade packat en påse grejer till Lisa, och jag hade hennes cykel med mig från Södertälje. De bor i en jättefin lägenhet med världens bästa utsikt över Liseberg! Synd att de bara har en månad kvar… köp skiten, säger jag! Bättre ställe får ni leta länge efter.

Halv nio på kvällen var jag tillbaka i Kungsbacka. Och nu sitter jag här och skriver. En fantastisk resa som jag bara måste göra om 😀 Hej hopp!

2 reaktioner på ”Världens bästa roadtripp!

Kommentera

