Första skolveckan

Vårresa, vårresa, vårresa. Alexandra, Tess och jag har detaljpillat med broschyrer, PowerPoint-presentationer och kalkylerat i Excelblad. Men nu så, äntligen är planeringen av vårresan överstökad! Och omröstningen är klar även den. Av fem grupper kom vi… på delad sistaplats med noll röster! Yay för oss 😀

Det gör mig egentligen inte ett dugg. Vart ska vi istället? Riga! Klar seger och ett resmål som jag tror de flesta är nöjda med 😀

I fredags höll vi först en presentation för klassen och andra intresserade på skolan, sedan en gång till för ett gäng pensionärer för att ragga med dem på resan. Vill du med? 4 500 kronor. En rad hyggliga presentationer, och vår var det absolut inget fel på, men i slutändan var det resan, inte presentationen, som vann.

Annat skolarbete: tyska, planering av studiebesök på hotell och kiosken som vi turismelever har hand om på skolan.

På kvällarna har det blivit promenader – jag återupptar ”en promenad om dagen” efter att inte ha genomfört en enda under lovet – och soffmys på Bryggan 2, mitt och Alexandras andra hem. Där bor nämligen Lotta och Sofia. Och så har de TV, en viktig detalj i sammanhanget som inte finns här på Stinas. Filmmaraton och Glee säsong två är det som gäller just nu.

Det har även blivit skräckkvällar på Bryggan 7. Och Lotta och jag införde Färgtisdag. Varje tisdag har en färg, som vi klär oss efter. I tisdags var det grön, i morgon blir det lila. Och efter det gul. Vi har till och med satt upp en lapp på anslagstavlan. Oj vad vi garvade när vi pysslade med det.

I onsdags var det julpyntsplundring och fika i dagrummet. Då fick vi även chans att träffa Morgan, killen som efterträder internatföreståndaren Magnus som slutade innan jul. Det är honom man går till om man önskar något eller behöver hjälp.

Apropå träffa. Det har kommit några nya ansikten till skolan även på elevfronten. Särskilt två har jag pratat med. Jim, som har flyttat in i det rum på Bryggan 2 som stått tomt ett bra tag nu, och Jesper, min nya rumskamrat. Riktigt trevliga båda två. Jesper har dessutom gått på skolan förut, 05/06. Så han vet vad det handlar om. Vi två och Martina, som tillsammans med högljudda Jocke som fortfarande spelar hög musik på kvällarna utgör Stinas nuvarande invånare, var ute på en härlig promenad och lärde känna varandra direkt. Sedan dess har Jesper hängt med oss på tvåan – ett nytt tillskott till Sofia, Lotta, Alexandra och jag, som annars är ”järngänget”.

Däremot har det även blivit lite stökigt i gruppen. Anledningen? Sofia och jag. Inte för att vi i sig behöver vara något problem, men här vill alla åt olika håll och då blir det bara pannkaka av allting. Jag drar åt ett håll, de andra åt ett annat och Sofia hamnar i kläm i mitten. Och egentligen vet vi allihopa att Sofia skulle välja de andra framför mig. Förstår bara inte varför vi inte kan fungera tillsammans ändå. Men vi får se vad som händer…

I kväll blir det 2 1/2 men. Sedan kanske kvällsmys med Cia. Och i morgon är det studiebesök på Landvetter. Kul 😀

Kommentera

