Vikarie på Norra Halland

De senaste tre dagarna har jag inte varit i skolan. Norra Halland ringde i måndags eftermiddag, desperata efter en journalist. De la ut en förfrågan på Facebook och min förre chef från KungsbackaNytt tipsade dem om mig. Inom en timme hade de en vikarie för tidag till torsdag.

Anledningen till att jag sa ja var att jag ville få in en fot igen i Kungsbackas lokaltidningsvärld, efter att KungsbackaNytt blev uppköpt och mina förra arbetskamrater uppsagda. Tre dagar räcker ju, så har jag kontakter igen inför sommaren och kommande år. Däremot har jag sagt nej till att ta fler dagar. Skolan kommer först.

Det var inga problem att komma in i gänget. Har träffat båda de andra journalisterna tidigare, även om det bara var i förbifarten på presskonferenser, och redigerarna, annonsförsäljarna och killen på sporten är supertrevliga. Att de har redigerare på plats är för övrigt skitkul. KungsbackaNytt hade ett inhyrt företag, så där fick man inte den där sista-minuten stressen när uppslagen hänger utskrivna på väggen och alla korrläser och kollar redigeringsmissar. (Synd bara att Norra Halland inte är en särskilt snygg tidning).

Samtidigt fick vi något att skratta åt redan första dagen. Vi hade redaktionsmöte där vi gick igenom de tidningar som precis kommit ut. Dels den egna, där de andra konstaterade att ”de här gjorde vi bra” eller ”den här bilden kunde ha varit bättre”. Dels konkurrenten Kungsbacka-Posten, som även den kommer ut på tisdagar. När de slog upp den utbrast Josefine, en av de andra journalisterna: ”men det är ju din bild!”

Hoppsan. Bara några dagar tidigare var det full utryckning utanför Åsa. En helikopter svävade över skolan och havet, och en ensam person vandrade omkring långt ute på isen. Jag var såklart där direkt med kameran, och skickade in ett par bilder till just Kungsbacka-Posten. ”Nu blev det allt pinsamt va?” skämtade Ann-Kristin, den andra journalisten.

Nåja, nu är det redan sista dagen, och det var skönt med några dagar borta från skolan. Men journalist på heltid vill jag nog fortfarande inte bli, även om jag säkerligen kommer rycka in igen. Någon gång.

På onsdag ska vi på studiebesök på ett hotell i Göteborg. På torsdag har jag praktikintervju på turistbyrån. Annars är det monterlära- och bygge som jag missat på skolan, och lite tyska och psykologi. Men inget som inte går att ta igen.

Alexandra och jag återupptagit våra skräckfilmskvällar (Final Destination 1 och 2 två kvällar i rad). Vi spelar Settlers med Jesper ibland, Lotta och jag har börjat titta på en ny serie och Sofia och jag flummar omkring som vanligt på Bryggan 2. Allt är som det ska vara 😀

Kommentera

