Eurovision 2011 – De första tankarna

En del länder har redan silat fram sina representanter till 2011 års Eurovision. Sverige – och en del andra länder – har som vanligt långt kvar till den dagen kommer. Men redan nu har jag börjat titta på de låtar som redan är utsedda. Här är några förhandstankar.

Potentiella/ganska bra låtar:

Finland – Da Da Dam – Axel! Låten växer för varje gång jag lyssnar på den. Trodde först inte alls på den, men nu börjar jag tro att den faktisk kan skrälla. 2011 års Tom Dice. Definitivt en av mina favoriter hittills. Å andra sidan är jag inte särskilt objektiv i det här fallet – men jag kommer absolut heja på Finland och Axel i år oberoende av hur bra eller dålig låten är!

Schweiz – In Love For a While – Mysig låt. Inte heller en klockren vinnare, men har absolut potential.

Belgien – With Love – Nice. Belgiens motsvarighet till The Real Group? Gillar den. Men inte heller denna är någon jag ser som en given vinnare.

Besvikelser:

Tyskland – Taken By a Stranger – Tyskland har gjort något ovanligt: de beslutade tidigt att Lena, förra årets vinnare, skulle få tävla för Tyskland igen. Den nationella tävlingen gick istället ut på att rösta fram den låt hon ska sjunga. Och Taken by a stranger vann överlägset! Problemet? Jag tror att tyskarna älskar sin stjärna lite för mycket. Jag är osäker på om jag ska klassa denna låt under ”besvikelse” eller ”potentiell”. Nu blir det det förstnämnda, för jag tror inte riktigt att det här går hem i resten av Europa. Hade hoppats på mer från min älskade Lena som jag plågade klasskamraterna med redan en månad innan hon vann Eurovision förra året – då var hon min solklara vinnare redan från början!

Norge – Haba Haba – Precis som i Albaniens fall är detta en besvikelse efter Alexander Rybak och Maria vad-hon-nu-heter (Hold on be strong). I Sverige hade den här låten tagit sig till Andra chansen – och där åkt ut ganska omgående.

Fånigt:

Irland – Lipstick – Som Rongedal fast larvigt och utan charm. Neeej till dessa tvillingar!

Kasst:

Georgien – One More Day – Gaah! Superdåligt rocknummer!

Malta – One Life – Eric Saade möter Idol-vinnaren Kevin Borg (som även han ju är från Malta). Låter bra på papper, men här blir det skittrist pop av en kille som är ganska överdriven på scen. Dåligt. Synd.

Övrigt:

Island – Aftur Heim – Island brukar ha bra Eurovisionmusik. I år har de härmat de mellaneuropeiska länder som brukar ha lite halvpoppiga låtar med musiker klädda i folkdräkt. Sådana brukar ju klara sig lite halvdåligt. Det gör nog även Island i år, även om låten faktiskt är helt OK.

Nederländerna – Je Vecht Nooit Alleen – Njaaeeej. OK pop, men står inte direkt ut.

Rumänien – Change – En helt okej poplåt. Lite småmysig är den. Men en vinnare? Nej.

Spanien – Que Me Quiten Lo Bailao – O-u-u-u-hu-u. Nej-pop.

Bosnien – Vi avslutar med en mys-pys låt. Här har vi Olsen Brothers fast i betydligt tråkigare version. Snudd på fånigt på scen.

3 reaktioner på ”Eurovision 2011 – De första tankarna

  1. ”Albanien – Kënga Ime – Albanien blev en besvikelse även i år. Jag lever fortfarande på 2009 års fantastiska Jan Jan.”

    Harkel… Albanien har skickat något bra genom åren men ”Jan jan” är väl ändå en av de bättre som ARMENIEN har skickat…

  2. Försvann kommentaren? Albanien har skickat mediokert på senare tid men Jan Jan är väl ändå det bästa som ARMENIEN skickat?!? Gör om – gör rätt! 😉

  3. Jag var tvungen att godkänna den. WordPress tycker inte om dig 😉 Men nu så 😀

    Hoppsan, Armenien ska det ju vara! Det visste jag ju 😛 Rättar genast!

Kommentera

