Riga

I går kom vi hem från en klassresa till Riga i Lettland. Förra årets resa till Bosnien gjordes som journalist. Denna gång var jag guide. Tyvärr slår Bosnienresan Riga med hästlängder – bättre väder, härligare gäng, mer lärorik och betydligt roligare.

Därmed inte sagt att Rigaresan inte var lyckad. Det var den, hade görskoj! Vi åkte buss upp till Stockholm hela klassen, tillsammans med två lärare, busschauffören Ricky och tio utomstående resenärer som betalat för att få följa med. Däribland både min och Tinas respektive mamma.

Under bussresan började mitt första jobb: en bussguidning under den väldigt tacksamma sträckan Gränna-Linköping. Att sitta längst fram i en buss och berätta om allt man passerar är däremot inte min grej. Jag vill synas också.

I Stockholm tog vi färjan österut, fast i mer sydöstlig riktning än vanligt. Finlandsfärjan är för övrigt klart större och roligare än Rigafärjan.

I Riga bjöds resenärerna på en stadsvandring i gamla stan där jag var en av de som ledde gruppen och pratade om byggnader och historier. Gick okej även där, men vi fick kritik för att vi inte hade satt samman guidningen bättre och pratat ihop oss mer. Vi var tre personer som delade på vandringen och hade inte fått ihop någon röd tråd.

Därmed var egentligen mitt jobb klart. De övriga tre dagarna kunde jag slappna av, till skillnad från de guider och reseledare som hade sina uppgifter framför sig.

Vi besökte Sigulda och ett närliggande naturreservat, den fantastiskt mysiga kurorten Jurmala, shoppade på både centralmarknaden och i shoppingcenter, och åt trerätters varje dag, två gånger om dagen. Määätt.

Tyvärr blev det bara en timme på spaet (vilket inte gör mig något, vissa av oss geocachade istället), det regnade för mycket för att vi skulle kunna åka stolslift i naturreservatet (vilket jag hade sett fram emot) och den fria tiden till shopping och strövande var bara två timmar. Missar i planeringen eller bara otur?

Det regnade och var mulet, var sol sista dagen. Kanske var det vädrets fel, men jag föredrar klart Tallinn framför Riga. Stan kändes mer sliten än historisk och gammelmysig. Samtidigt kändes den större och mer livlig vilket är ett plus.

Mamma märkte jag inte så mycket av, men jag tror att hon uppskattade resan. Hade hon haft en blogg hade ni ju kunnat läsa hennes version också 😉

Nu är det bara några veckor kvar av skolan. Och för första gången sen sexan kan jag säga att jag längtar. Ska bli skönt att få komma här ifrån och gå vidare i livet. På söndag åker tre av oss tillbaka till Stockholm för tre intensiva informationsdagar hos Fritidsresor. Då får jag förhoppningsvis också svar på var jag ska åka och framför allt när det blir av.

Bilder från Riga dyker upp på Facebook någon gång framöver.

En reaktion på ”Riga

  1. Mamma tyckte att resan var helt fantastisk. Den var rolig, avkopplande och händelserik. Vi såg och upplevde väldigt mycket på kort tid. Dessutom tycker jag det är roligt att träffa nya människor, vilket jag gjorde. Jag fick också inblick i Johans utbildning. Att vara reseledare innebär mycket som resenärer inte ser.En del missar fick vi uppleva, men det gjorde bara resan mera spännande. Allt var väl planerat och genomtänkt, så när det inte gick efter planeringen var reseledarna duktiga på att ändra och ordna så att vi fick en bra resa. Det mesta gick enligt planeringen och jag kände mig väl omhändertagen. Att bli visad sådan respekt och hänsyn är jag inte van vid, de frågade ofta om allt var bra och höll koll på olika resenärers behov. Hoppas Johan får ut mig på flera resor.

Kommentera

