Nya händelser och bilder

Kanske dags för en uppdatering?

Jag fick på min förra lediga dag för mig att gå mot strömmen och varken ligga vid poolen eller stranden, sova på rummet eller gå ut på kvällen. Istället hyrde jag en cykel (saknar mina inlines!) och cyklade till landsbyn Erkech, som vi har en bussutflykt till. Högst uppe i Balkanbergen, med slingrande bergvägar och en fantastisk utsikt. Tog tre timmar dit, gick betydligt snabbare hem, nerför! Och extremt varmt var det!

"Solrosdalen" kallas området strax väster om Sunny beach, vid foten av Balkanbergen. Där finns stora solrosfält och landsbyarna är kända för sin solrosolja.

”Solrosdalen” kallas området strax väster om Sunny beach, vid foten av Balkanbergen. Där finns stora solrosfält och landsbyarna är kända för sin solrosolja.

I Erkech möttes jag av två gulliga gamla tanter som bjöd på kex och vatten. En fåraherde glodde på mig när jag cyklade förbi på slätten, och landsbybarnen vinkade glatt. En taxi kom med turister i som filmade utan att ens kliva ur bilen. De körde fram och tillbaka i byn för att få rätt vinklar, och han som filmade pekade åt chauffören för att visa var han skulle ställa sig. Tanterna var snabbt framme med varor som de ville sälja, men turisterna vinkade bort dem och filmade vidare, tills de åkte tillbaka.

Jag har även i samband med den cykelturen laddad upp fler bilder på Facebook.

Apropå bilder har jag också upptäckt två nya saker. Det ena är Google+, som påminner extremt mycket om Facebook men som har en del revolutionerande idéer. Samla dina kontakter i ”kretsar” som i verkliga livet och dela bara det du vill med respektive krets. Videochatta där kompisar till kompisar kan dyka upp – den som pratar för tillfället eller pratar högst visas i storbild, de andra som små ikoner under – klockren idé och det närmsta man kan komma att hänga ute på stan i verkliga livet!

Gillar utförandet, men inte riktigt utseendet. Känns lite rörigt och förvirrande i bland. Fast det gjorde Facebook också när man var ny.

Den andra saken upptäckte jag via just Google+: fotosidan 500px. Den påminner om svenska Fotosidan, där man kan ladda upp bilder, kommentera andras, diskutera foto i deras forum, osv. Har alltid gillat idén med den sidan men tycket att den er jobbig – att ladda upp bilder är krångligt, de har bra funktioner men för många vilket gör det rörigt, osv. 500px är samma sak, fast simpelt och med en väldigt hög professionalism hos användarna. I stort sett bara proffs och seriösa amatörfotografer, och ett enkelt men bra betygsystem där man helt enkelt ”gillar” bilder. Som på Facebook.

Jag kommer framöver att gradvis ladda upp mina allra bästa bilder på 500px. Några finns redan där. Gå genast in och gilla dem!

Denna sommar håller jag även på med inte mindre än tre nya böcker. Fast det är inte så dramatiskt som det låter. Det handlar helt enkelt om att jag vill få ut Geocaching Pocket på den engelska marknaden utan att enbart översätta boken. Jag vill göra något nytt. Det föll på idén att göra en bokserie med där varje bok har sin inriktning: nybörjare, guider för avancerade geocachare, berättelser från fältet, osv. I praktiken blir varje kapitel i Pocket en liten bok i sig, och det jobbet jag lägger ner just nu är främst på översättning och ny layout.

Dessutom har jag en tydlig idé om hur det hela ska presenteras marknadsföringsmässigt. Böckerna ska ha en tydlig visuell koppling, ett billigt pris (trycker denna gång i svartvitt) och jag jobbar på en ny hemsida för bokserien och snackar med Groundspeak om möjligheten att sälja direkt via butiken på deras hemsida (som förvisso enbart säljer i USA, men det är ju ganska stort bara det).

Avslutningsvis har jag i dag druckit mjölk med jorgubbslikör på rummet och badat i havet i mörkret, i ovanligt höga vågor. Vi tänkte att vi torkar utan handdukar, så där fick vi gå genom huvudgatan Flowerstreet bland alla turister (och personal på restauranger och uteställen, som vi nu börjar känna ganska väl) helt genomblöta.

Kommentera

