Tove Styrke – Fuck my brains out

Förlåt för att jag plötsligt skriver två inlägg om Tove Styrke, men har verkligen fastnat för låten Brains Out för att den var så… helt totalt otippad. Min första reaktion när jag snubblade över videon, som är sprillans ny, tidigare i dag var: ”shit vad stilen är ny men ändå så rätt för Tove.” Sedan lyssnade jag på texten, och min andra tanke var: ”vad i h-vete sjunger hon?”

Och nu när jag hört Toves önskan om att få sin hjärna ut-fuckad ett otal gånger under dagen har jag vant mig. Den första chocken har lagt sig, och istället kan jag nu inte hjälpa att tänka hur otroligt rätt i tiden den här låten kommer. Och hur rätt det är att den kommer från lilla oskyldiga Tove, som aldrig varit särskilt oskyldig egentligen. Hon har alltid haft den image som gör att hon är rätt för låten: inte rå (då hade låten blivit en axelryckning då hon passat för bra in på låtens text) men inte utan ett mystiskt rått skimmer över sin oskyldighet.

Hennes debutalbum och övriga låtar har nästan alla varit i framkanten – föredömen som banat vägen för något nytt, bara sådär lagom långt före alla andra. Det var ju just därför hon 2010 listades av New York Times som en tio artister att hålla ögonen på 2011. Brains Out är nästa steg som bara råkar vara det helt rätta i tiden, både i dagens samhälle och i Toves karriär.

Tänk om Caotico, som de som skrivit låten heter, hade gett ut den utan medverkan från Tove. Då hade det aldrig blivit någon hit, eller åtminstone inte en så ”rätt” sådan. Men med Tove som en gästande men central figur har den redan fått ett hyfsat genomslag. Nu är det inte tre slumpmässiga killar som sjunger om rått sex. Nu är det Tove Styrke som gör det!

Risken är såklart att det skulle vara ett steg för långt, att fansen och radiolyssnarna inte skulle uppskatta den nya tonen. Men fantastiskt nog är det inte det, och Tove har i och med denna låt lyckats möta de förväntningar New York Times satte: att bli en av de artister som 2011 ligger i framkant och samtidigt tilltalar den stora massan. Grattis!

Jag förväntar mig inget mindre än att videon, som just nu bara är två dagar gammal och bara har setts runt 2 000, kommer att slå igenom internationellt och bli en miljonhit på rekordtid. Inte minst för blogginlägg som detta (och Facebook/Twitter/G+-uppdateringar) och det faktum att jag, av YouTube-kommentarerna att döma, inte är den ända att hylla låten på detta vis.

Nu spelar det ingen roll vad Tove gör resten av året – hon har redan lyckats! Även om jag självklart väntar på fler singlar och smakprov från kommande album.

5 reaktioner på ”Tove Styrke – Fuck my brains out

Kommentera

