Summering från Lanzarote

Precis som i Sunny beach är det en hektisk vecka – eller i detta fall två hektiska veckor – som gäller för studerande av utflykter och faciliteter innan arbetet drar igång.

I går var jag till exempel på Fuertuventura, dit vi har inte mindre än två utflykter. En till en nationalpark, en annan till ett ökenlandskap. Det låter kanske inte så upphetsande, men att sälja dessa kommer garanterat inte att bli något problem – jag gillade upplevelsen skarpt! Dock har jag ännu inte återbesökt någon plats jag känner igen från när vi var där hela familjen för många år sedan.

Vi har även fått en rejäl genomgång av flygplatsen, som är en av de mest strukturerade jag någonsin sett. Arrivals och departures kommer att vara hur enkla som helst, med ett minimalt antal missförstånd och problem. Ser till och med fram emot att ta emot och sända bussar, något som i Bulgarien var en pina med köer långt utanför terminalerna.

I samband med flygplatsturen hade vi också vår första flight. Dock från Finland. Vi skandinaver har fortfarande tid fram till nästa fredag att studera ön. Samtidigt har jag faktiskt redan börjat jobba lite. Har svarat på en del frågor om lägenheter och biluthyrning, bokat bord åt en grupp på 16 samt fixat med en polisrapport på villovägar från förra säsongen.

För några dagar sedan fick vi en rejäl genomgånng av två av våra största utflykter – Lilla turen och Lanzarotes juveler. Den förstnämnda tog oss genom de södra delarna av ön och en del häftiga vulkaniska platser. Den andra fokuserar mer på konst och historia i de norra delarna. Tyvärr blev det ju bara en halvkorrekt specialgenomgång där våra chefer körde oss i bil eftersom vi inte har turerna på riktigt än – vi har ju inga gäster! Hade såklart varit bättre att få se utflykterna live.

Slutligen har vi ätit mat på Timanfaya, där de grillar direkt över ett hål i marken. Marken utanför restaurangen är varm att gå på och byggnaden kan man säga har golvvärme som är billig i drift. En häftig upplevelse!

I dag har jag haft min första fullt lediga dag. Den spenderades på stranden efter en kväll ute i går. Utelivet är dock en besvikelse – efter Den Glade Viking känns allt annat futtigt.

Ett bra team, and ö som erbjuder mycket mer än jag kunnat föreställa mig, och mycket tid till att förbereda sig. Det kommer att bli en bra säsong!

Bilder? Jaja, de kommer! 😉

Kommentera

