Kommentarer som starkt har påverkat mig

”Det löser sig alltid” – Pappa

Jag minns inte när eller i vilket sammanhang, men antagligen har det ursprungligen varit skol- och framtidsrelaterat. Kanske vilka skolor jag har sökt och ovissheten om var man kommer in. Eller något med ett större skolarbete. Hur som helst är det en kommentar som verkligen satt sig. Hur illa något än är i livet kommer det alltid – på något vis – att lösa sig och bli bra igen.

Jag kommer ofta på mig själv med att säga ”det löser sig alltid” i alla möjliga situationer när andra är förtvivlade. Och jag tänker det ofta för mig själv. Det är en kommentar som jag alltid kommer att leva efter och som jag aldrig kommer att glömma bort.

”Han har alltid något orange på sig” – Christa

Så sa Christa i Finland om sin bror Cohen, som alltid hade en liten orange detalj bland annars bruna eller mörka kläder. Snyggt, tyckte jag, och det var faktiskt den kommentaren som startade mina tankar om att klä sig färgglatt. Men trots det var det först något år senare som jag började på allvar. Och tog det betydligt längre. Jag funderar ofta på hur stor påverkan kommentaren har haft eller om jag hade hamnat i färgträsket ändå. Jag tror att det åtminstone skyndade på och förstärkte det hela.

”Jag ogillar tatueringar” – Mamma

Exakt så kanske hon inte sa, men jag syftar på det faktum att mamma inte har mycket till övers för dem. Det har gjort att jag har funderat betydligt mer på vad jag vill tatuera in och en liten tvekan varje gång jag får för mig att ”åh, det skulle jag vilja ha!” Jag är betydligt mer respekt för mammas kommentar och det faktum att tatueringar bleknar med tiden (och kanske ser fula ut) än vad jag har för det faktum att tatueringar är permanenta.

Det betyder dock inte att det inte kommer att bli fler av dem. Sorry, mamma.

”Vi ska flytta till Danmark” – Mamma och pappa

Oj, den här har ju nästan blivit en klassiker. Under gymnasietiden funderade jag otroligt mycket på hur utlandsvistelserna har påverkat mig. Jag var stolt över de språkkunskaper de gett mig och det sociala övertaget jag hamnat i som ”utlänningen”.

Stolt är jag fortfarande och om jag slutar vara det tror jag att det är något fel. Men jag har blivit mätt på att kunna ”skryta” om det och insett hur coola liv så många andra jämnåriga och till och med yngre personer har levt eller lever. Istället är jag glad och tacksam för hela äventyret, en smula trött på när folk frågar om det och betydligt mer medveten om att andra har gjort minst like häftiga saker.

”Du behöver inte sitta kvar” – Morfar

Jag var barn och satt med mormor i soffan hemma hos dem och hon berättade om deras respektive uppväxt. Jag lyssnade intresserad. Morfar gick förbi och sa att jag inte behövde sitta kvar om jag inte ville. Nej, det behövde jag inte, men jag ville.

Och det gäller allt i livet. Jag kan gå om jag vill, jag behöver inte jobba kvar om jag inte tycker om jobbet, jag behöver inte rätta mig efter andra om jag inte har lust. Samtidigt vill jag tro att jag har tillräckligt med respekt och hyfs för att kunna balansera mellan att kunna säga nej och att bli uppkäftig och inte lyssna alls på vad andra har att säga.

”Säg nej” – Tidshanteringstips

Vet inte var jag läste det första gången, men det har fastnat. För att inte bli stressad, ha tid till nöje, inte fastna i en massa måsten, osv. måste man våga säga nej och inte ta på sig saker som inte tillför något till arbetet. Det kommer jag alltid att ha i baktankarna.

En reaktion på ”Kommentarer som starkt har påverkat mig

Kommentera

