Superkids, julmässa och två nya böcker

I går var arrivaldag. Det brukar betyda tonvis av upgrade requests, det vill säga folk som vill byta rum eller hotell för att de inte är nöjda med det de fått. Vanligtvis jättestressigt. Nu hade vi dessutom besök av en dansk kvinna från huvudkontoret som har hand om klagomål och som ville se på en stund när vi jobbar på Guide Online. Ulla, min närmsta chef, förvarnade henne om att det kanske var så mycket att göra att vi inte hade tid att prata så mycket med henne. Istället hände *inget*. Varenda gäst var tydligen supernöjd! Vi fick ingenting spännande att visa kvinnan.

Senare på kvällen ringde dock några som ville hem tidigare på grund av en sjuk mamma hemma i Norge. De har flugit hem nu i morse. De hann inte. Och i natt ringde servicetelefonen, som jag hade. Nu har vi en gäst på sjukhus. Jättehemskt, men sånt händer ju, och vi gör vårt bästa för att ta väl hand om vår gäster när det väl sker.

Förra veckan fick jag hoppa in som Superkids ledare en eftermiddag. Det innebär barn  i 7-12 års ålder. Vi gjorde gipsfigurer, var på stranden, spelade kubb, lekte kull/tik/ta/datten, och som avslutning smed barnen tillsammans med den andra ledaren en ”hemlig” plan om att knuffa i mig i hotellpoolen på vägen tillbaka. Det tyckte de var superkul! Det gjorde jag med.

I dag har vi precis varit på julmässa på norska Sjømannskirkken. Tusen skandinaviska pensionärer, några unga cyklister och så vi. Jättemysigt! Risgrynsgröt med smörklick, pebernødder och julmys. Vi blev helt lyriska allihopa!

Slutligen har mina två senaste böcker äntligen kommit ut! Egentligen är det samma bok som tidigare, nyredigerad och översatt till engelska. Men istället för en tjock bok blir varje kapitel en betydligt mindre bok i sig, och det är alltså de två första som nu kommit ut. Poängen är att det dels ska bli billigare i tryck och dels att jag på så vis alltid kan lägga till en ny bok allteftersom nytt material kommer till. Mer frihet, med andra ord.

För tillfället kämpar jag med att sälja. Jag har spridit länkarna i alla mina geocachingnätverk online. Dessutom har jag kontaktat flera nätbutiker som säljer geocachingsaker, bland andra självaste Groundspeak, huvudföretaget bakom geocaching.com. De är väldigt intresserade och inom några dagar har de två provex av böckerna på sitt kontor. Förhoppningsvis leder det till en lite större beställning. Några nämnvärda pengar i vinst talar vi dock inte om.

Nu ska jag se något avsnitt av Friends, som jag efter att ha hatat i flera år blivit ohälsosamt beroende av, innan jag åter ska till jobbet klockan fyra. Det första jag tänker göra då är att ringa till mina sjukhusgäster för att se hur de har det.

2 reaktioner på ”Superkids, julmässa och två nya böcker

  1. När jag kommer til Lanzarote kommer jag att kräva av Fritidsresor att få Johan Dahlberg som guide. Han verkar bra! 🙂

Kommentera

