God Jul Pappa

Jag skapar spellistor på Spotify som tidiga julklappar till familjen. Nu är det pappas tur.

Pappas spellista:

Där mamma vill ha fest vill pappa ha något mer blandat. Han vill ha soul och rockabilly blandat med lugn myspop och någon enstaka rivarlåt. Det är också precis det han får.

1. Michael Jackson & The Cleveland Orchestra – Will You Be There – Det nästan två minuter långa introt på denna fantastiska låt representerar hela spellistan ganska väl: lite långsammare tempo men otroligt mäktigt. Och kombinationen av The Cleveland Orchestra och Michael Jackson känns som pappa rakt igenom.

2. Amy Winehouse & Tony Bennett – Body And Soul – Amy är död, men ändå kom en ny platta med henne nyligen ut. Denna soullåt är som tagen ur en romantisk komedi som pappa kunde ha tittat på tusen gånger.

3. Lady Gaga – You And I – I samband med Thanksgiving spelade Lady Gaga in några pianoversioner av låtar från hennes senaste album. De hurtiga poplåtarna har blivit fina, vackra, lugna låtar. Den här versionen av You And I är ett praktexempel på en ”normal” Lady Gaga, ett stort steg från den Gaga vi ser i musikvideon till originallåten. Pappa gillar garanterat båda, men föredrar pianot framför elektriskt.

4. Rasmus Seebach – Den Jeg Er – I denna otroligt vackra låt sjunger danska Seebach om relationen till sin bortgångne far.

5. Adele – Someone Like You – Adele var med redan på mammas julklappslista. Fast då med en remixad version av en annan av hennes låtar. Pappa kommer istället att uppskatta den här låten mer. En vacker låt från en kvinna med en helt otrolig röst.

6. Dolly Parton – Jolene – Här kommer första låten som jag är säker på att pappa har hört förut. Förhoppningsvis kan han till och med sjunga med till den. Det är även nu vi höjer tempot en smula.

7. Eagle-Eye Cherry – Save Tonight – Jag vill minnas att pappa sett den här mannen live, tillsammans med familjen Håkansson. Fast jag kan minnas fel. Hur som helst är jag säker på att det här är en lite mer tempofylld låt i pappas smak.

8. Den Svenska Björnstammen – Vart Jag Mig I Världen Vänder – Udda och modern svenskpop. Den Svenska Björnstammen (underligt namn) gör något helt unikt. Det känns gammalt men ändå så nytt. Och om pappa inte redan hört låten på radion på väg till jobbet någon morgon, så får han chansen att upptäcka den nu.

9. Top Cats – Heartache – Nu blir det svängig rockabillymusik! Pappa kommenterade en gång den här låten när jag spelade den i våras. Om han sökte upp den eller inte vet jag inte, men att den ska vara med på den här listan är en självklarhet!

10. Alexandra Stan – 1 Million – Alexandra Stans låt Mr. Saxobeat har pappa garanterat hört. Men den finns redan med på mammas lista. Pappa får istället 1 Million. Jag är lite tveksam till början av låten, men refrängen väger helt klart upp för det. Pappa kommer att älska Alexandra! Den här låten blir för övrigt det poppigaste på listan – vi har nått höjden vad gäller vanlig pop.

11. Nightwish – Moondance – Jag vet att pappa gillar stråkmusik i kombination med pop. Och att han gillar instrumentella låtar. Dessutom har han mer eller mindre frivilligt fått höra en del Nightwish genom åren. Så jag är säker på att han verkligen kommer att gilla denna harmoniska och vilda instrumentella låt.

12. Safri Duo – Played-A-Live – Vi fortsätter med mer instrumentellt. En klassiker från Safri Duo! Jag behöver inte säga mer om denna, pappa kommer att minnas att han spelade denna för fullt i stereon i Danmark.

13. Ane Brun – Do You Remember – Här är en lite mer vågad chansning från min sida. Ane Brun tror jag inte att pappa riktigt känner till. Det här känns som en låt i hans smak, men kanske tycker han bara att den är en axelryckning. Poängen med den här julklappen är ju dock att pappa ska upptäcka ny musik och nya artister, så vi får se vad han säger.

14. The Baseballs – Umbrella – Rihannas originalversion från några år sedan är bra. The Baseballs mer dansbandsaktiga tolkning är betydligt mer pappa.

15. Björn Skifs – Let’s Kiss – Skifs nya album tror jag kan passa pappa riktigt bra. Jag har dock valt ut den här låten ur mängden. Rivig och härlig.

16. Eric Clapton – My Father’s Eyes – Jag hade en Eric Clapton-period i högstadiet. Det här var en av favoritlåtarna, med en passande text i det här sammanhanget. I och med denna låt tar vi ner tempot lite igen, för att avsluta på samma nivå som vi började.

17. Tove Styrke – High And Low Umeå Remake – High And Low är en otroligt välgjord låt. Umeå-remaken är om möjligt ännu bättre, och pappa gillar ju Tove.

18. Céline Dion – Think Twice – Precis som mamma måste pappa få en dos av Céline Dion. Think Twice är en passande låt. Pappa njuter.

19. Lykke Li – Possibility – Svenska Lykke Li hade med denna låt i andra Twilight-filmen. Scenen i filmen, när Bella sörjer på sitt rum och årstiderna går förbi utanför fönstret, är väldigt vacker och snyggt gjord. Låten passar in perfekt, och jag minns att pappa och jag pratade om den när vi såg filmen i vardagsrummssoffan för ett år eller två sedan.

20. Seal – Love’s Divine – Seal hade jag ursprungligen tänkt använda som öppningslåt. Men jag bestämde mig för att han och Michael Jackson borde byta plats. Love’s Divine passar bättre i slutet på den här listan. Det den har gemensamt med Will You be There är dock att den representerar listan som helhet ganska bra. En värdig avslutning på en julklapp till pappa.

För att öppna hela spellistan i Spotify, klicka här.

God Jul Pappa!

5 reaktioner på ”God Jul Pappa

  1. Han råkade visst lägga in min i stället för den han fick själv. Pappa har alltså provat att springa till min spellista, så nu vet vi att det går bra. Ska bli kul att se när han springer till sin egen. Jag ler vid blotta tanken. Undrar om han verkligen kommer fram även om det är på löpbandet.

Kommentera

