Att vara chef

”Passade på när isen ligger tjock och fin på sjön. En härligt solig vinterdag. Tog med oss kaffe och mackor och satt en lång stund på muren och njöt innan det var dax att gå vidare till nästa Rubbesjö-cache.”

Så skrev någon som nyligen loggade en av mina cacher i Sandsjöbacka naturreservat utanför Göteborg. Att ta sig till den cachen är snudd på extremt terrängmässigt, och kommentaren påminde mig om ett annat klimat och en annan miljö.

Här är det också kallt just nu. 16 grader och blåsigt. Trots det har jag börjat ta promenader igen. Får ett promenadryck varje vinter som håller i ett par månader.

I dag hade jag min första dag som manager. Vår chef är på semester i två veckor och Jennie och jag har fått ta över vårt lilla Puerto del Carmen-team på 12 personer. Både kul och utmanande, och efter bara en dag på egen hand har jag redan en helt annan syn på balansgången mellan att vara folk till lags och vara en ”hård chef”, och har fått ta beslut som jag vanligen hade gått till chefen med för att det ska bli rätt. Jag tror att de två veckorna kommer att gå både snabbt och galant – vi jobbar bra ihop och har koll på vad som ska göras och hur vi ska göra det, även om jag tror att det kommer bli en del utmaningar också.

I dag var vi dessutom en tur till norska Sjömannskirken, Jennie, Cecilia och jag. De serverar gröt varje lördag, följt av våfflor och kaffe. Man är alltid så välkommen där – de som jobbar där är supertrevliga och de gamla pensionärsgästerna så mysiga att prata med. I dag slog de dessutom försäljningsrekord – 205 personer åt gröt i solen och blåsten.

I kväll ska vissa ut. Jag börjar åtta men dyker säkert upp på lite socialt mingel i början på kvällen. Det ryktas om att vi träffas hemma hos Regitze.

En reaktion på ”Att vara chef

Kommentera

