Alanya

Äntligen! Sitter på ett fik med datorn och njuter av att ha internet – och tid att blogga! Fortfarande inget i hemmet, men det har varit minsta problemet bland allt som ska fixas inför säsongen. Nyrenoverat kontor – underbart!

Alanya är en positiv överraskning. Mitt i stan ligger en gigantisk halvö i form av ett berg, med ett fort på toppen och en mur som liknar kinesiska muren. Vid foten av berget ligger hamnen, bazaarområdet, och en lång rad butiker. Jag har spenderat största delen av tiden på att dels fixa kontoret (utnämnd till IT-ansvarig av IT-killen som var här och fixade alla datorer 😛 ) och dels lära mig att hitta. Har hittat ett stort antal hotell i Alanya och närliggande Oba, Konakli och Side.

Turkiet känns mer västerländskt än asiatiskt, bilisterna passar in på de historier man hört om bilkörning i Egypten, och folket är trevliga men väldigt ”på”. Mitt första intryck fick jag när vår samarbetspartner kom och hämtade mig på flygplatsen sent i fredags kväll – ingen engelska men väldigt glada och positiva människor.

För tillfället är vi bara två guider, och jag var allra först att ankomma av de 98 vi kommer att vara under högsäsongen. Har hängt med cheferna senaste tiden. Hanna, min roommate (eller lägenhetsmate), kommer att tillhöra ett annat team men är med i Alanya någon månad. Och vi längtar båda två till att det kommer fler och håller oss sällskap 😀

På kvällarna har vi samlats med våra tre chefer i en av våra lägenheter och haft Harry Potter-maraton. Fortsättning följer i kväll. Boendet är för övrigt helt OK, med ett stort rum och delat kök/vardagsrum/tvättstuga. Bor på femte våningen med havsutsikt, bergsutsikt och stadsutsikt. Pool finns, fast den är väldigt äcklig just nu. Säsongen har ju inte börjat. Vädret är ljummet – som vår eller tidig sommar – men blir varmare för varje dag som går.

4 reaktioner på ”Alanya

Kommentera

