Justin Bieber, jag är besviken och imponerad

Justin Biebers senaste singel är det bästa han gjort – och sämsta!

Jag erkänner. På sitt allra förta album har Justin Bieber en låt som i refrängen använder sig av svenska The Cardigans gamla hit Lovefool – som jag älskar – och sedan dess har jag varit fast. De flesta av herr Biebers låtar har tyvärr allt för sockersöta fjortistexter om kärlek, men faktum är att många av låtarna är overhört bra sammamsatta och musiken är svår att inte gilla. Det har ju alltid varit tabu att tycka om det Justin Bieber gör, men då och då dyker hans låtar alltså upp på mina spellistor.

Nu vill Justin modernisera sig och bli lite äldre. Fjortishåret har han gjort sig av med sedan länge och att han dejtar snygga Selena Gomez måste ju ge respekt. Han är ingen liten pojke längre. Nästa led i vuxenhetsträsket är att ge ut en mognare låt. Justins senaste singel, Boyfriend, har samma sockersöta tema och snuttegulliga Biebertext. Men musiken… här pratar vi något helt annat!

Bieber har själv sagt att låten påminner om Justin Timberlakes Sexy Back. Det gör den, musikmässigt, och det är bra – eller borde åtminstone vara det! För samtidigt saknar jag de rytmiska och poppigare tongångarna från förr, och det som jag tycker gjorde Sexy Back så otroligt bra fattas i Boyfriend. Bieber rappar snarare än sjunger i verserna och låten saknar å ena sidan liksom något. Å andra sidan är det här något nytt, inte en kopia av Timberlake. På gott och ont.

Det jag vill komma till är att jag är imponerad – och besviken. Imponerad över att Bieber gjort ett jämfotahopp rakt in i en ny musikstil, och för att han garanterat kommer att lyckas med draget på sikt. Om hans nästa album går i samma stuk, fast med lite mer av det gamla inblandat, kommer det att vara mitt nya favoritalbum. Boyfriend är lite av en musikstil i sig, som kanske kan göra Bieber banbrytande 2012.

Besviken är jag för att det sockersöta lyser igenom för starkt. Klart att han inte ska sjunga om sex som hans äldre namnlike, men Boyfriend? Ulrik Munther, som allt för ofta jämförs med Bieber, skriver vuxnare texter. Jag tar tillbaka det där med jämfotahopp. Om ena benet representerar musiken och det andra texten tog han bara ett kliv. Textbenet har inte följt med.

Om Bieber vill bli accepterad bland alla anti-biebers och lämna fjortisstadiet på riktigt måste han ta steget fullt ut, inte bara halvt som i fallet Boyfriend. Nu hoppas jag att det är just vad han gör i och med nästa album, och att jag i framtiden inte behöver gilla hans musik i smyg. För killen är bra. Jäkligt bra.

Lyssna på Boyfriend

Lyssna på Sexy Back.

Lyssna på Love Me (med The Cardigans Lovefool i refrängen).

20120331-234737.jpg

6 reaktioner på ”Justin Bieber, jag är besviken och imponerad

  1. Har ingen kommentar till Justin Bieber, men bilden på motorcyklarna är super.
    Vinnarkandidat!

  2. Hans nya Believe skiva (kommer ut 19 juni) är full med låtar i olika musikstilar. Alla kommer säkert inte att gilla alla låtar eftersom man gillar olika stilar.
    Bieber lyckas på något sätt mixtra med en massa olika stilar och lyckas med det. Många artister har försökt med inte lyckats. Ingen gillade det.
    Justin har talang och Believe kommer nog bli en hit.
    Många kända artister är med på den.
    Justin har ganska ‘söta’ texter hittills & ja, vi får väl se om den också kommer att ändras. You never know. 🙂

Kommentera

