Euphoria

[Skrev detta precis efter vinsten, men hade först internert till att publicera det nu.]

SVERIGE! 😀

Vilken eurovision-fest det blev! Det började med att jag bokade bord på en restaurang som jag visste tänkte visa svt. Vi blev nio pers plus ett gäng till en bit från vårat bord – de hade bokat eget, av en slump på samma ställe. De mest seriösa i gänget var jag själv, Katarina och Lena. De två hade Sverigetröjor på sig. Jag hade en blå skjorta och jeans med gul slips, gula strumpor, gul hoodie och gula glasögon.

Loreen.

Loreen.

Jag har gjort många topplistor och ändrat om lite hela tiden, mest för att det inte fanns någon självklar vinnare i år. Jag hade länge Italien och Tyskland i topp, men efter att ha sett dem i showsammanget slutade jag med att satsa på Sverige och Ryssland. Restaurangen hade nämligen en tävling – fem lira per land du gissade på, vinnarna delar på potten. Sammanlagt var vi 33 som vann och vi fick 25 lira var.

På restaurangen fanns även en hel del andra svenskar och norrmänn. Det blev stort jubel vid varje tolva. Att Danmark och Norge – båda nationaliteter är ju med i vårt gäng – kom i botten båda två blev en rolig grej 😛

Innan programmet sprang jag även in i en liten butik som skyltade med skandinaviskt krimskrams. I den fanns dock bara läderkläder! Jag frågade lite förbryllat om de hade en svensk flagga. Det hade han inte officiellt i butik, men det sa han inte högt. Istället letade han fram några reklamflaggor – norge och finland – och frågade om de dög. Till sist hittade han dock en svensk, skitig, blek sak som han ville ha 55 lira för! Jag fick den slutligen för 10.

Nåja, när Loreen slutligen vann var värdinnan full och en stackars servitör fick överta prisutdelningen. Vi skingrades åt och Helena och jag – de enda som bodde på samma ställe – gick gemensamt hem med Euphoria spelandes i mobilen. Vi sjöng och dansgick. Jag behövde köpa frukt till frukost och biträdet i en liten nattöppen butik hade precis låst igen när vi kom. Han var dock inte sen att öppna igen och skrattade och trodde att vi var dödsfulla så larviga som vi var av glädje, klockan två på natten.

Som Emma sa: nu måste man ju nästan säga upp sig tills nästa vår så man får vara hemma i Sverige när det är Eurovision 2013 😀

2 reaktioner på ”Euphoria

  1. Tänk om det blir i Göteborg! Globen är visst upptagen med någon sport (fotboll eller vad den heter) då.

Kommentera

