Kappadokien

Ett av de första stoppen var denna gigantiska klippa, som folk har använt som bostad. Med den ökända blå TUI-bussen.

Äntligen är det dags att skriva om tvådagarsturen till Kappadokien som vi gjorde förra veckan. En utflykt som slår det mesta!Vi började med att hoppa i bussen riktigt tidigt och köra till Side, där ytterligare några kom med en annan buss och flyttade över till vår. Totalt var vi kanske 20-30 pers.

Första intrycket

Från Side svängde vi norrut, inåt Turkiet och över Taurusbergen, mot staden Konya. På vägen stannade vi för lunch, och i Konya fick vi turens första guidning: ett besök på Mevlana-muséet.

Utsikt.

Utsikt över Kappadokien.

Därefter fortsatte vi genom ett platt och öde landskap mot Kappadokien, resans huvudmål. Det första vi fick uppleva i Kappadokien var en helt makalös stad uppbyggd av ett tunnelsystem i ett vulkanberg. Helt otroligt att någon, för väldigt länge sedan, grävt ut och skapat en komplett stad med kyrka, kök, skyddssystem, ventilation, med mera.

Sedan fortsatte vi till en fantastisk klippformation som man dessutom kunde bestiga – utsikten slår det mesta! Kappadokien är ett väldigt vackert landskap. Efter det besöket var det dags att ta sig till hotellet och checka in. Vi chillade, ut kvällsmat och betalade för den luftballongstur som väntade morgonen därpå.

Luftballong! Ett 70-tal ballonger seglade fram över Kappadokiens häftiga landskap. En riktigt häftig syn!

Vi flög luftballong

De flesta följde med på ballongturen, trots priset på 120€. Klockan fyra ringde veckarklockan. Pappa flög ju för ett par år sedan över Göteborg, och resten av familjen var med och tittade på. Det var en upplevelse att se hur de blåste upp jätteballongen – men ingenting jämfört med detta! Här var det kanske ett tiotal ballonger som blåstes upp samtidigt, och bakom varje klippa dök det upp fler och fler. När jag sms:ade pappa mitt i natten skrev jag 18. Helt fel, skulle det visa sig.

Vi räknade 18 ballonger som blåstes upp samtidigt. När vi väl var uppe i luften räknade vi 69. Och det här är vardag!

Vi klev i vår ballong strax efter soluppgången och snart var vi iväg. Piloten var både trevlig och rolig, men vindarna var till en början inte på vår sida. Flera av de andra ballongenra var redan högt uppe, vi hade svårt att komma mer än 20-30 meter upp. Men det vände snart – och plötsligt gick det undan! 350-400 meter kom vi upp i och Kappadokien bredde ut sig under oss. Anna räknade ballonger: 69 inklusive vår egen såg hon med blotta ögat. Antagligen var det ännu fler.

Bild från hotellet vi bodde på. Ett trevligt ställe - fyllt av Koreaner!

Bild från hotellet vi bodde på. Ett trevligt ställe – fyllt av Koreaner!

Kyrkor och muséer

Vi landade (otroligt nog på trailern till bilen som körde ballongen innan den blåstes upp – riktigt skickligt av piloten och inte minst resten av hans crew som lyckades förutspå och tima landningen så bra), skålade i champagne och fick diplom. Utflykten fortsatte sedan till fler klippformationer. Ett område där nästan varje klippa var en kyrka, med olika målningar inuti. Här var det fullt av andra turister!

Gruppbild från efter ballongflygningen.

Avslutningsvis besökte vi ytterligare klippformationer – de man ser på vykort och som är Kappadokiens pärlor – innan vi vände hemåt med bussen. Bussresan var lång och tradig, men vi underhöll oss med läsning, musik, lekar och prat. Vi hade ju trots allt just flugit luftballong, kunde det bli coolare än så?

Vi kom hem sent på kvällen. Fler bilder från turen hittar du här.