Sverige, Rom & tatuering

Jag är åter hemma i Sverige! Och den här gången – efter mer än tre år hemifrån till och från – känns det för första gången konstigt. Som att jag verkligen inte bor här längre, som att jag bara är på besök i någon annans hem. Det beror nog på en rad faktorer: det är ovanligt länge sedan jag var hemma senast (16 mars), jag har missat en hel sommar (förra året var jag ju åtminstone kvar till juni), det har gjorts om en del i huset och Caroline och jag åkte till Rom i några dagar innan Sverige. Det sistnämnda gjorde att jag tänkte en del på Romresan och inte riktigt förberedde mig för att komma hem. Tänkte inte lika mycket på det, liksom.

Några dagar i Rom

Romresan blev riktigt lyckad! Första intrycket när jag satt på bussen från flygplatsen var att ”herregud, vad smutsigt det är!” Jag passerade redan då colosseum och en rad ruiner, men de moderna husen var skitiga och nerslitna. Annat blev det när vi senare fick en guidad tur och ruinerna fick en betydelse. Då såg man bara dem, inte det smutsiga.

På busshållplatsen möttes jag av Caroline – och en australiensisk asiatisk kille. Jag hälsade frågande. Caroline kom ju en dag före mig och bodde första natten på hostel (vi checkade senare in på Radisson Blu), något jag tror hon var lite halvskeptisk till. Men hon blev positivt överraskad och hade redan fått en massa vänner som var ute och backpackade eller var i Rom av andra anledningar. Den här killen var en av dem.

Honom såg jag dock bara denna ena gång. Dagen därpå träffade vi en amerikan som hade föreslagit en villa – Ville de’Este med tillhörande park en timme från stan. Vi tre tog tunnelbanan och bussen dit, i ösregn och på en måndag då parken visade sig vara stängd. Så istället strosade vi runt i bergsbyn Tivoli, fikade, diskuterade högljutt politik, ekonomi och samhällsfrågor och besökte en annan park och villaruin, Villa Adriana. Gigantiskt område! Picknick hade vi med oss och vi hamnade i en lång och fascinerande diskussion om hur myror fungerar.

På kvällen fick vi en stadsvandring i Rom där Amerikanen – som var arkitekt – blev får otroligt kunniga personliga guide.

Dagen därpå stannade vi i Rom, och hade åter bestämt träff med amerikanen. Shopping och Vatikanstaten stod på listan. Vi gick bland annat och beundrade insidan av vatikanen – alla domkyrkor och andra liknande gigantiska byggnader jag sett kan slänga sig i väggen – och tog en tur upp på taket till kupolen, som man till och med kan bestiga. Där uppe satt vi och njöt av utsikten och diskuterade egenföretagare och företagsidéer.

På den tredje och sista dagen fokuserade vi på shoppingen och vandrade runt i hotellets närhet. En geocache, bara för att kunna lägga till Rom och Italien på listan. Klockan 12 tog vi bussen tillbaka till flygplatsen och klockan 15 flög vi hem via Köpenhamn. I en kö på flygplatsen hamnade vi i en debatt om skillnaden mot att bära slöja (att vissa kulturer ser det som en självklarhet att alla kvinnor bär slöja för att hår är något sexuellt) och att kvinnor i västvärlden av samma anledning täcker brösten. Vi blev lite hetsiga och ett par kom fram till oss och skrattade och frågade om vi var syskon.

Hemma och tatuerad

När vi landade i Sverige stod mamma och pappa och tog emot. Ett kärt återseende. Jackan fick komma fram efter att ha legat hela sommaren i ett hörn i min lägenhet, men kylan var faktiskt inte så jobbig som jag trott att den skulle vara. Istället var den härligt… refreshing. Vad säger man? Uppfriskande. Bilturen från Landvetter till Kungsbacka gick fort och pratades upp och i Kungsbacka har det ploppat upp ett hav av nya rondeller. Plötsligt förstår jag killen i Rimforsa som när den rondellen var ny hade kört rakt över den och lämnat både bilspår och en nermejad vägskylt bakom sig. I hemmet finns både en sprillans ny uteplats och en omdekorerad övervåning.

Väl hemma råkade mamma se att jag hade något på armen. Hon suckade uppgivande när hon insåg vad det var. Min fjärde tatuering är nog den jag gillar mest och min första som inte är svart. Den kommer från TV-serien Skins (man måste se serien för att förstå) och står kort sagt för ”passion”. Att brinna för det jag gör, veta att jag alltid har möjligheten att göra något annat i livet och påminna mig om att allt går, bara jag vill.

Stockholmsroadtripp

Över helgen var vi i Stockholm, Caroline och jag. Vi mötte upp farmor och Lisa i Rimforsa och fortsatte till Södertälje. Det blev nästan en liten släktträff när Helena, Sandji och Vieux också var med, och Margareta sa att det nästan var som julafton. Bara mamma, pappa och Linus fattades.

Vi spelade spel, Helena upptäckte Ipaden och vi hade lika kul som vi alltid har när vi åker norrut.

Vi firade Lisa och Kajsa som fyller 22 och gick ut och festade i Stockholm. Första gången någonsin som kusinerna går ut tillsammans, och förfesten i Sundbyberg var en höjdare. Hur det var på dansgolvet fick jag aldrig reda på då jag inte kom in. Pinsamt, men än mer pinsamt är det att alla tycks tro att ”det är så han har det i Turkiet”. Absolut inte! Visst går vi ut mer där än här, men i Turkiet är det inte ett lika stort projekt där det ska förfestas, åkas långt och betalas inträde och garderob. Där är det mer ”ska vi ut i kväll?”, spontant och man kan sitta på Crazy Horse och dricka några drinkar med gänget. Är vi sugna går vi upp på övervåningen och dansar, men det blir inte varje gång. Det är mer mys och mindre all-in, så att säga. Tro inget annat om mig 😉

Till sist åkte vi till Kisa på söndagen och blev bjudna på en fantastisk middag av familjen Johansson. Vi pratade morfars och farmors barndom, det nya huset och Beas nya liv med lägenhet och bil.

De orden får avsluta inlägget. Här kommer bilder från Rom och Södertälje:

Detta bildspel kräver JavaScript.

2 reaktioner på ”Sverige, Rom & tatuering

  1. Tack för att både du och Caroline kom! Det var hur j*vla(ursäkta mitt uttryck) roligt som helst och födelsedagsfirandet var grymt lyckad. Jag hoppas att det inte tar allt för lång tid tills vi ses igen. Bättre kusiner kan man inte ha! Hoppas resten av semestern blir lika rolig. Puss och kram! 🙂

Kommentera

