Amerika var en gång i tiden bäst i världen, men något gick riktigt, riktigt snett

Amerikaner är okunniga om resten av världen och lever i sin egen lilla bubbla, om vi ska tro den stereotypa bilden. I Rom träffade Caroline och jag en kille som just inte var det. Han var välutbildad och berest och förstod sig på andra kulturer. Sedan kunde han trots det vräka ur sig konstigheter som bara bekräftade att även han är uppväxt i den amerikanske bubblan. Amerikaner dricker ju så mycket kaffe, sa han till exempel. ”Jasså?” sa vi. ”De som dricker mest i världen är finländarna, och Sverige ligger också i topp.” Det kunde amerikanen inte riktigt tro på.

För USA är ju störst, bäst och vackrast. Eller? Kanske störst. Vi kanske inte vill erkänna det, men fakta lyser ändå igenom. Se bara på hur mycket media skriver om det amerikanska valet. Obama eller Romney, demokrater eller republikaner. Det är den stora frågan, och även i resten av västvärlden bryr vi oss.

I Sverige hade valet varit självklart. De stora frågor som debatteras mest i år — eller för rättvisans skull, de saker som det skrivs mest om i media att det debatteras om — är så bisarra saker som rätten till att göra abort och homosexuella äktenskap. De flesta av oss skulle nog tycka att det är lite skrämmande att inte båda sidor accepterar båda, så som det är här i Sverige. Reinfeldts regering intensifierar arbetet med homo- bisexuellas och transpersoners rättigheter enligt regeringens hemsida, och Mona Sahlin höll tidiga i år inledningstalet till Pride i Stockholm. Hade en amerikansk politiker gjort det hade det varit ramaskri om det. Jag är helt säker på att om några år kommer USA att befinna sig där vi är i dag. Men USA tycks vara ett land där frihet och jämställdhet inte värdesätts lika högt som de själva skulle vilja tro.

Och det kommer att ta tid för landet att ändra på det, för USA har ju som bekant en väldigt hög grad av religiositet. Jag var förvånad när vi 2007 råkade stöta in i prideparaden i New York och jag fick se hur otroligt många kristna grupper som var med i den. Religion och homosexualitet kan gå hand i hand, något som jag har för mig om att jag skrev om här i bloggen för ett par år sedan i samband med en debatt där präster och diverse kunniga diskuterade just det, och kom fram till att det inte är något som helst problem. Men de som (i USA) håller med om det tycks vara en minoritet.

Den andra frågan i valet var abort. Rätt eller fel? Mord eller rättighet? En kvinnas räddning i en svår situation eller helt förkastligt för att ”gud säger det”? Återigen behöver jag kanske inte förklara var jag och majoriteten i Sverige står, och vad ett skrämmande stort antal ”där borta” tycker.

Religionsfrihet är bra. Religiösa som kämpar för att icke likasinnade ska ha det sämre är dåligt.

Jag tror att alla vet vem jag skulle rösta på om jag kunde och om jag hade något som helst med amerikansk politik att göra. Nu kan och har jag inte det, utan valet är en medialt uppblåst historia som helt enkelt är kul att debattera och kommentera. Även om vi inte kan kringgå att det såklart är väldigt viktigt för det globala samhället vem som styr ett av världens politiskt viktigaste länder.

Till sist vill jag visa klippet som från början inspirerade mig till det här inlägget. Jag upptäckte det för länge sedan, men det var först nu som jag fick lust att skriva något längre om det. Förhoppningsvis förändrar det många amerikaners syn på det egna landet: varför USA inte (längre) är världens bästa land. När de funderar över det kan vi andra fundera på en annan sak: varför vi har en så negativ bild av amerikaner i allmänhet.

Kommentera

