Första dagen i Thailand

I går kväll runt sextiden lokal tid landade jag i Phuket. Aningen jetlaggad men mest bara trött på grund av sömnbrist efter den långa flygturen, som gick via Istanbul och Bangkok. Jag möttes av en av mina finska kollegor, Mari, som körde mig en timme söderut, till Kata där vi har vårt kontor.

På kontoret träffade jag Taru, en annan finne som också är min närmsta chef. Samt svenska Anna, som jag känner från Lanzarote, och Mikko, en tredje finne som i det här fallet är chef över de ”vanliga” guiderna och som jag sa farväl till för bara två veckor sedan då han lämnade Turkiet.

Taru körde mig till min lägenhet, som ligger tre-fyra minuter till fots från kontoret. Ett rum, ett badrum, kyl och garderob. Som i Bulgarien, fast större. Och en mysig balkong. Helt okej boende.

20121016-135932.jpg

20121016-140057.jpg

20121016-140136.jpg

Det blev bara till att hastigt slänga in all packning i lägenheten och sedan bege sig av igen, för på kvällen stod middag med Jaspal Tailors, en av våra samarbetspartners, på schemat. Frivilligt för mig, men jag kände att jag direkt ville träffa kollegorna. Och det var ett bra val, för Jaspal själv visade sig vara en riktigt rolig och proffsig figur från Indien, och vi skrattade mycket och länge runt bordet. Fick direkt bra kontakt med Nichlas och Jenny, en dansk respektive svensk kollega som också ska jobba på Guide Online.

I dag sov jag tolv timmar och var ändå tvungen att släpa mig upp ur sängen. Var halvledig och fick runt tretiden se kontoret på riktigt, träffa ännu fler kollegor samt en del av alla Thailändare som jobbar hos vår agent Hotelbeds, och som vi delar lokaler med. Blev tilldelad manualen för säsongen och har pluggat på om våra rutiner.

Har för övrigt fixat min mobil (mitt svenska nummer är återigen ur bruk och nya numret är +66 911 62 91 87), handlat frukost på 7-Eleven, upplevt det livfulla gatulivet på den korta promenaden mellan lägenheten och kontoret, träffat en Thailändsk kvinna som blev superglad och kramade om mig för att hon trodde att jag var någon hon kände igen från förra året (nu har vi ett stående internskämt som kommer att köras hela vintern, då hon jobbar på en restaurang vi tydligen brukar gå mycket till) samt hunnit njuta av naturen från min balkong. Plötsligt förstår jag varför så många åker hit trots att stället är så exploaterat – det är så exotiskt att det är inte klokt, trots turismen.

I kväll blir det en middag med en annan samarbetspartner, i morgon en safariutflykt. Pappa, om jag ska ta någon ny kandidat till årets bild så är det nu de kommande veckorna, för det är nu jag kommer åka runt och uppleva Thailand och inte bara sitta på kontoret, som jag kommer göra senare. Håll ögonen öppna efter nya bilder 😉

3 reaktioner på ”Första dagen i Thailand

  1. Verkar som du kan vara nöjd. Blir säkert ett fint minne att bära.
    Bild 2 och 3: vad tänker jag på (pappas fråga)?
    Skicka gärna en bild på rummet och sängen om ett par veckor.

  2. Elledning naturligtvis, som svar på mammas fråga (internt familjeskämt, för andra som läser detta)
    Låter bra och ser bra ut. Vi här hemma har nu slagit vad om hur många dagar det tar tills man inte ser golvet i din lägenhet 🙂

Kommentera

