Torka aldrig tårar utan handskar

När jag var hemma i Sverige nu senast var boken och tv-serien Torka aldrig tårar utan handskar av Jonas Gardell en snackis. Jag tyckte titeln lät flummig och brydde mig inte mycket om den. Allt jag visste var att det handlade om homosexuella på 80-talet, vilket även det lät ganska trist.

Men sedan såg jag serien ändå på SVT Play, och det ångrar jag inte! Det var länge sedan jag såg något så gripande.

Rasmus kommer från en relativt förstående familj och efter studenten flyttar han till Stockholm. Det första han gör är att gå till ”bögringen” (spottkoppen på centralen), dit han har hört att homosexuella dras för att få kontakt med varandra, då några officiella ställen inte riktigt fanns (i dag använder vi appen Grindr). Rasmus träffar Paul, den bögigaste av dem alla, som har humor och en fascinerande livssyn.

Benjamin är Jehovas vittne och knackar en dag av en slump på Pauls dörr. Paul bjuder in honom, lyssnar på vad han har att säga och avslutar mötet med kommentaren ”du vet väl att du är homosexuell?”

Det gör han, och genom Paul får Benjamin och Rasmus kontakt med varandra, blir kära och flyttar ihop. Men pesten har kommit till stan: HIV börjar spridas och det är främst homosexuella män som faller offer. Hela historien kretsar snart dels kring de båda huvudpersonernas familjer och hur de accepterar (eller inte accepterar) deras söner, dels kring vem som ska dö och vem som ska leva. Har precis sett del två av tre och det blev riktigt sorgligt, på fler sätt en det man förväntade sig.

Inte sett serien än? Gör det nu!

En reaktion på ”Torka aldrig tårar utan handskar

Kommentera

