The Impossible – Tsunamin 2004

Wow! Det var nog första gången jag gråtit på bio. Kanske blev reaktionerna starkare av att allt är så nära. Khao Lak och Phuket är inte längre bara platser någonstans långt borta som det var när vi läste om det på nätet den där julen i Slätmon 2004. Det är här jag bor och har mina kollegor och vänner.

Framför allt hade jag inte riktigt greppat vattnets kraft tidigare, men filmen gjorde ett bra jobb med att visa dessa krafter på nära håll, inte bara som luftbilder som man tidigare sett. Den där polisbåten på flera ton som fortfarande ligger uppsköljd på land två kilometer från stranden… nu förstår jag plötsligt hur den kunnat hamna där.

Jag får ibland frågor om tsunamin. Dem kan jag inte svara på eftersom jag inte var där. Men säkerheten och framför allt kunskapen har blivit otroligt mycket bättre sedan 2004, och i dag skulle en tsunami inte komma utan förvarning och tid att ta sig till högre marker.

De som jobbar på hotellen i Khao Lak träffar överlevande som återvänder. Och jag har aldrig riktigt reflekterat över de sju av våra guider som dog, förrän nu.

Att ännu en tsunami skulle komma är otroligt och turismen i Khao Lak är som vanligt igen. Men minnesmärkena finns där, inte minst bland lokalbefolkningen. Filmen kunde inte ha kommit mer lägligt, åtminstone inte för mig personligen. Se den!

Kommentera

