Semesteröverraskning

Jag chockade alla genom att dyka upp i Sverige när den officiella historien var att jag skulle till Singapore och Vietnam över julen. Sverigebesöket var inte planerat från början, men ändå sedan en tid tillbaka. Mina flygbiljetter bokades redan en månad innan semestern började.

De enda som visste om mitt besök var Kajsa och Margareta. Kajsa hämtade mig på Arlanda den 22:e. Vi åkte tillsammans till Bromma flygplats för att hämta Lisa, som flög från Göteborg och landade två timmar efter mig. Hon blev överraskad när jag klev ur bilen och hälsade henne välkommen.

Helena skulle med till Södertälje, men när Kajsa ringde henne för att säga att hon och Lisa nu var på väg verkade det som att Helena inte skulle med trots allt. Därför ringde jag personligen upp Helena från Kajsas mobil. ”Hej älskade faster!” sa jag. Det var tyst en stund, sedan utbrast hon: ”ÄR DET SANT?”

Vi åkte till Helena och hämtade henne och Sandji. Vieux var också där för en kort visit. Sandji har blivit stor och är inte längre för blyg för att ge kramar.

När vi kom till Södertälje satt farmor i en fåtölj. Hon bara satt där och stirrade när hon såg mig, och verkade inte riktigt koppla direkt. Sedan fick jag världens kram. Tydligen hade hon tidigare på dagen sagt till Margareta att ”nu är Johan på flyget till Singapore”, och Maggan lyckades hålla sig trots att hon visste att det inte var sant.

Linus dök upp senare på kvällen. Honom har jag inte sett på ett par år. Vi har gått om varandra.

Den 23:e tog jag buss och taxi till Slätmon. Bengt, Britt-Marie och Anders undrade vem tusan det var som kom i en taxi. Mamma, pappa och Caroline kom efter mig, och tappade hakan när jag kom och sa ”Hej!” Mamma var den som såg mig först och pappa stod på övervåningen och trodde inte sina öron när han hörde min röst. Caroline var på toa och kom springandes och gav en jättekram.

Att överraska på det här sättet var värt den långa resan och särskilt taxiresan den sista sträckan var riktigt pirrig och härlig. Visst missar jag delar av Asien som jag antagligen aldrig. Kommer att besöka nu, men en svensk jul med familjen är värd så mycket mer!

För övrigt gick jag upp 07:00 thailändsk tid den 21:e och la mig efter midnatt då vi var på stranden och firade jul. Jag sov i tre timmar innan jag skulle upp igen klockan fyra för att åka till flygplatsen. Flygresan tog 12 timmar och jag sov någon halvtimme då och då, men det blev inte mycket total sömn alls. I Södertälje la jag mig klockan 23 svensk tid, alltså klockan 05:00 den 23:e thailändsk tid. Då hade jag med andra ord inte sovit mer än tre timmar i sträck på 58 timmar.

God jul allihopa!

20121223-212823.jpg

2 reaktioner på ”Semesteröverraskning

  1. Så kul för släkten att de fick träffa dig! Jag skulle också vilja träffa dig. Helst i Thailand. Ha en bra jul i Sverige. Hälsningar: Helene Köhler

Kommentera

