Årskrönika 2012

År 2012 började på Lanzarote tillsammans med familjen, Carolines kompis Corinne samt en kollega från Danmark och hennes föräldrar. Året slutade med samma gäng, men kollegan med familj var utbytt mot farmor, Robban och Margareta, och platsen var istället Rimforsa i Östergötland. Två riktigt bra nyårsfiranden!

Däremellan hann jag flytta från Lanzarote till Alanya i Turkiet den 16 mars. I Turkiet spenderade jag 6-7 månader innan jag återigen bytte destination, till Phuket i Thailand. Jag hann uppleva kvällsutsikten från min lägenhet på åttonde våningen i Turkiet, det underbara lavalandskapet på Lanzarote och paradisstränder och Phi Phi-öarna i Thailand. Samtidigt hann jag träffa en lång rad fantastiska människor som blev både mina kollegor och bästa vänner. Regitze från Lanzarote och Cecilia från Turkiet är de två som står ut mest. Dem kommer jag förhoppningsvis ha kontakt med resten av livet, trots att Regitze bor i Danmark och Cecilia befinner sig i Kenya.

Ut med det gamla, in med det nya

2012 var året då jag i stort sett helt slutade upp med min stora hobby geocaching. Förutom några enstaka cacher på varje destination, och en utflykt eller två tillsammans med bland andra Team-CC varje gång jag varit hemma i Sverige på semester, blev det inte mycket gjort. Min gamla klasskamrat från Löftadalen gick om mig och blev först till 1000 loggade burkar, trots att jag började många år före honom.

Min geocachingnärvaro på nätet har dock funnits kvar. Jag startade under sommaren en helt ny blogg och hemsida, Awesome Geocaching, som tagit vara på allt det bästa jag skrivit under åren på min svenska motsvarighet Geobloggen. Jag har översatt artiklarna till engelska och satsat på utseendet av hemsidan. Geobloggen fick sig även en uppdatering i och med en rad nya skribenter som hjälper mig att hålla bloggen vid liv – det är numera dem som gör grovjobbet medan jag administrerar hemsidan.

Ett annat hemsideprojekt som fick sig en uppdatering sommaren 2012 var min gamla blogg Skrivguiden från 2009. Bloggen gjordes om till en hemsida och en rad nya artiklar lades till. Med jämna mellanrum dyker det upp mejl från folk som vill bli författare och har frågor om allt från hur man blir utgiven till vilken genre deras alster platsar in under. Jag är ingen expert, men tar gärna reda på svaren.

Trots att jag skrivit mycket om att skriva blev det inga nya böcker och inte många noveller alls. Även mitt fotande drogs ner en del. Trots det tror jag inte att jag skrivit mindre än vanligt, då jag bloggar i stort sett dagligen på olika sidor.

Soundtracks

Musik har fortfarande varit en viktig del av mitt liv och det går inte en dag utan att jag sätter på Spotify. 2012 bjöd på många låtar som gick på repeat, men särskilt Gotye, Linkin Park, Otto Knows, One Direction, med flera har haft låtar som gett en särskild känsla. En sån där känsla som när man hör låten långt senare återskapar minnen man inte ens visste att man hade, och ger en känsla av en den tid som varit.

Året 2012 var även året då jag satsade helhjärtat på jobbet vilket kan vara anledningen till att fritiden och mina intressen trappats ner. Det var även året då jag kom ut ur skåpet, och året då jag skaffade mig två nya tatueringar.

Årets bästa köp måste ha varit min Ipad. I flera år gick jag och ville ha en, men kunde inte räkna ut vad jag skulle använda den till. Nu använder jag den dagligen till spel och musik. Datorn hamnade i skymundan.

  • Årets lågpunkt: Slutet på Lisas och Kajsas födelsedag. En underbar fest i Stockholm, men väldigt skämmigt då släkten fick se en sida av mig som jag inte ens själv upplevt tidigare.
  • Årets höjdpunkt: Guide Online – jag har världens bästa jobb!
  • Årets projekt: Awesome Geocaching, Skrivguiden.
  • Årets personer: Regitze och Cecilia ❤
  • Årets soundtrack: Gotyes ”Somebody that I used to know” (Lanzarote), Olly Murs ”Heart Skips a Beat” (Lanzarote), Linkin Parks ”Burn It Down” (Turkiet), soundtracket till filmen Project X (Turkiet), One Directions ”Little Things” (Thailand) samt Otto Knows ”Million Voices” (Thailand).
  • Årets böcker: The Abduction (John Grisham), Windows on the World (Frederic Beigbeder), The Street Lawyer (John Grisham), The Hunger Games (Suzanne Collins).
  • Årets filmer: Project X, The Dark Knight Rises, The Impossible.
  • Årets köp: Ipad.

År 2013 kommer antagligen att bjuda på mer fotograferande (ny kamera och allt), fler nya projekt och förhoppningsvis lite mer skrivande. Dessutom är jag otroligt glad för min nya dator och kommer troligen att börja spela lite mer på den, något jag inte gjort på många år. Och jag ska försöka lägga Ipaden åt sidan på kvällarna och läsa fler böcker. Geocachingen lär fortfarande ligga på is och jobbet kommer fortfarande att stå i fokus.

Kommentera

