Life of Pi

Såg filmen Life of Pi på bio i dag. Förväntade mig ett vackert men orealistiskt äventyr. Fick en av de djupaste och mest välgenomtänkta berättelser om religion, tro och överlevnad jag någonsin sett. Och nu i efterhand när jag varit tvungen att googla all den symbolik som var uppenbar i filmen inser jag att boken har en ännu djupare botten. Man kanske borde läsa den också?

Cover of "Life of Pi"

Filmen var helt klart det där vackra men orealistiska äventyr jag förväntade mig och påminner lite om Avatar i sin stil. Sättet de filmat på och den fantastiskt vackra porträtteringen av havet och de varelser som finns där. Men beroende på vilken av de två versioner man väljer att tro på av historien som huvudpersonen berättar, om vad som egentligen hände efter att skeppet sjönk, upptäcker man hur djup filmen faktisk är. Å ena sidan skulle den kunna handla om en udda vänskap mellan en pojke och en tiger. Men tänker man efter lite tror jag snarare att det handlar om en inre kamp.

Symboliken när han simmade i kvinno-öns sötvattenhål… det var ju bara snuskigt!

Kort sagt: underbar film. Se den!

En reaktion på ”Life of Pi

Kommentera

