Two Nights In Bangkok – Del 2

Two Nights In Bangkok Del 2

Jag sitter i en park och skriver detta. En grupp skolbarn i vit och blå uniform, kanske 13-14 år, håller till i närheten och filmar. Kanske ett skolprojekt? två av dem spelar förälskade och de andra skrattar och fnissar när de ska skådespela framför kompisens kamera. De planerar, pekar åt olika håll, kommer med idéer. Snart har de hittat en ny spännande inspelningsplats i en annan del av parken.

Chao Phra Ya-floden som slingrar sig genom stan ligger bara några kvarter bort och det är dit jag är på väg. Däremellan ligger The Grand Palace och Wat Phra Kaeo-templet. De är mina nästa mål.

Jag vaknade upp i morse och tog hissen upp till frukostbuffén vid nio-tiden. Utsikt hela vägen runt och stan såg helt annorlunda ut nu när det var ljust. Massor av höghus men inget i närheten av lika högt som Bayoke. Jag satt mer och tittade ut än vad jag tittade på maten.

Sedan gick jag ner och gjorde mig i ordning, studerade kartan lite och begav mig av. Hade lite idéer om vad jag skulle hinna se men inte i vilken ordning, så min utgångspunkt var att bara gå. Skita i kartan, bara knalla på. Det dröjde dock inte länge innan jag befann mig vid shoppingcentret Central World nära Siam Square, en plats jag mindes från kartan. Jag gick aldrig in utan satte mig på en bänk utanför. En civilklädd man som påstod sig vara säkerhetsansvarig kom fram och var riktigt pratglad, berättade om Moskva och frågade om Sverige. Jag pratade på men drog väskan närmare till mig.

Han gav dock ett par riktigt bra tips och pekade ut saker på kartan. Hans bästa idé var att ta en taxibåt längs en småflod som låg en gata bort snarare än att gå hela vägen till tempelområdet vid den stora floden. Det blev därför mitt nästa drag och efter en kort båtresa (för 12 bath) genom centrum – hej Venedig – befann jag mig i utkanten av vad som på min karta var utpekat som området där de flesta sevärdheter finns. Det var bara att börja bocka av dem.

Golden Mountain, Wat Ratchanatdaram Worawihan, Democracy Monument, The Giant Swing, Wat Suthat Thepwararam. Och kanske sisådär tusen olika guldbesmyckade bilder av kungen. Och till sist Saranrom Park som jag alltså sitter i nu. Här har jag suttit den senaste timmen och bara njutit.

”Wat” betyder för övrigt ”tempel” och det tycks finnas nästan lika många av dem i den här stan som avbildningar av kungen.

Senare på kvällen:

Jag sitter nu på hotellrestaurangen på 18:e våningen och äter. Och bloggar. Samtidigt. Bara för att jag kan. Efter parken blev det en promenad till floden, med tempel och The Grand Palace på vägen. Jag gick dock inte in till någon av dem utan nöjde mig med att spana in dem från utsidan.

Stannade till på en extra aktiv gata och köpte mat från en vagn (30 bath). Kryddig thaikorv på spett. Satt och åt den på en gräsmatta lutad mot palatsets kritvita mur. Kanske satt kungen där inne och åt han också? Fast jag vet faktiskt inte ens om det är där han bor…

Vid floden satt jag och iakttog båtarna som for fram och tillbaka. Som Paddan i Göteborg, fast de var longtailbåtar. Pappa ringde så jag fick en liten pratstund med honom. Han har sålt all sin kamerautrustning för att istället köpa en enda superdyr kamera som bara har ett objektiv och ingen autofokus. Kanske blir det bättre bilder då om han väl lägger ner tiden på att ta dem, men det lär inte blir fler så jag vet redan vem som blir årets fotograf nästa år. Årets bild kanske han dock kniper ändå…

Fortsatte mot ytterligare en park och blev på vägen stoppad av ett gäng elever. De ställde frågor till utlänningar. Var kom de ifrån, vad gör de i Bangkok och vad tycker de om thailändare? En trevlig pratstund.

Parken bestod av en gigantisk gräsmatta. Här flög folk drakar och låg utspridda på filtar. Jag gick till mitten och satte mig där. Slumrade till i solen. Sååå skönt!

När solen började gå ner en halvtimme senare vaknade jag till och började promenera tillbaka. Hade tänkt ta en taxibåt igen men kom på att jag kanske skulle skynda mig hem för att hinna fotografera solnedgången från hotellets ”observation deck”. Tog därför en tuk tuk (200 bath, bara för att jag är en dum turist som inte kräver rätt pris) och lovade 50 bath extra om han hann köra hem mig innan solen gick ned. Han kände till alla smågator och utnyttjade tuk tukens storlek, men mörkret föll när vi satt fast i trafiken bara några kvarter från hotellet. Han fick 50 bath extra ändå för ett bra försök.

På hotellet blev det ett rejält fotoprojekt ändå. Konsten att fotografera en stad ovanifrån i mörker utan att ha ett stativ. Det finns massor av kreativa sätt att vinkla en kamera på och hålla den stadigt med lång slutartid. Flera involverar att sitta på golvet vilket generade en del blickar. 100 procent skarpt blev inte resultatet, men en del helt okej bilder blev det ändå.

Satt en stund på rummet och redigerade och lekte med både Photoshop och Indesign. Nu efter maten ska jag fortsätta. I morgon blir det hemresa.

4 reaktioner på ”Two Nights In Bangkok – Del 2

  1. Kan verkligen se dig framför mig. Kul att få följa dig på resan, och dela både positivt och negativt.
    Det bästa man kan samla på är minnen, är glad att du gör det.

Kommentera

