30 grader i februari

Jag mår dåligt. Riktigt kasst faktiskt. Har precis börjat titta på SVT:s serie 30 grader i februari, och det kan vara det jobbigaste drama jag någonsin sett. Se det! Det finns på YouTube.

Serien handlar om ett gäng svenskar, oberoende av varandra, som av olika anledningar reser till Phuket för att finna lyckan eller åtminstone bara få en bra stund i livet. Men allt blir inte riktigt som de tänkt sig och serien blir oerhört tragisk.

Å ena sidan kan jag tycka att det är synd att det bara är en väldigt mörk del av Thailand som visas. Å andra sidan är jag säker på att det är verklighet för vissa. Jag ser karaktären Glenns flickvän varje dag, men inte är väl de lögnaktiga tjuvar utan snarare hårt arbetande kvinnor som har lärt sig att turister betalar väl för sig. Det döljer sig säkerligen en hel del under ytan och serien gör en djupdykning i det, men hur verklighetsförankrat är det egentligen? Det skulle jag vilja veta.

För övrigt är det ett bra gäng skådespelare de fått ihop, från Kjell Bergqvist till Maria Lundqvist. Och kul att känna igen inspelningsplatserna.

2 reaktioner på ”30 grader i februari

Kommentera

