Avancerad Evernote: taggning

Allteftersom jag använder Evernote mer och mer har jag insett en sak: det är meningen att jag ska ha så mycket att jag inte minns var jag har det.

Jag har från början varit riktigt noga med att sortera in allt ordentligt i mappar så att jag med bara några klick ska kunna hitta vad jag söker. Men då har min tanke alltid varit att jag minns var jag lagt det. Jag har alltid varit allergisk mot taggar (jag taggar till exempel ytterst sällan mina blogginlägg, trots att jag vet att det ger ökad trafik via sökmotorer om jag tar mig tiden att göra det) men nu har jag kommit upp i över 100 ”notes” och jag har insett vikten av att kunna söka bland dem. Därför ska jag från och med nu ”tagga” alla inlägg.

Mycket av det jag sparar är idéer. Saker jag skriver ner när jag kommer på det, allt från blogginlägg och nya projekt till novellidéer. Och research: om jag söker efter något specifikt på nätet och hittar en rad olika intressanta artiklar sparar jag dem till Evernote för att enkelt kunna referera till dem senare. Allt blir till sist en enda röra, och det är då taggarna kommer in i bilden.

Jag har använd en rad övergripande taggar och en lååång rad specifika taggar. Bland annat följande:

  • Book
  • Fritidsresor (eller ”arbete”)
  • Skrivtips
  • Magazine
  • Ideas
  • Website
  • 2013
  • Specifika månader
  • Inspiration
  • Photography

Det krävs numera inte mycket för att jag ska hitta precis vad jag vill åt. Allt jag behöver veta  är att jag har sparat det – inte var. Först tycket jag att det var tidskrävande och onödigt. Det är först nu när jag börjat använda det som jag inser hur otroligt bra det är, och som jag börjar förstå Evernotes slogan på riktigt: ”Remember everything.”

Kommentera

