Ping Pong Show

Min gamla journalistlärare Helena var på besök för någon vecka sedan. Hon är i Thailand och frilansar, och skriver bland annat om sexhandel, som en uppföljare till vår artikelserie om sexhandel i Värmland som vissa i klassen gjorde för några år sedan.

Helena skulle vidare till Patong och frågade vad hon inte får missa där. Jag gav flera tips, men det kanske största och som ingen som är i Patong får missa är Bangla Road sent på kvällen. Inte långt senare dök följande bild upp på Facebook med texten ”En natt på Bangla road, inte helt bra för min människosyn.”

20130208-175555.jpg

Kvinnor (och ladyboys) som hon på bilden har blivit skrämmande lätta att ignorera och fösa bort. Jag började fundera en del när jag såg raden Helena skrivit. Jag reflekterar inte längre över vad jag ser på Bangla (och resten av Phuket också för den delen). Vad säger det om min människosyn?

Ändå är mitt stora dilemma nu när jag börjar se ett slut på tiden i Thailand huruvida jag ska lägga till ”se en ping pong show” på min Bucket List eller inte. Varje gång du går på Bangla får du frågan. Ping pong show? Nej tack.

När vi är ute har vi fyra stamställen: Scruffy Murfys (bra barhäng och livemusik), White Room (bästa dansstället), danska Den Glade Viking och svenska Grabbarna Grus. Jag hör till en av dem som är ute mest sällan och därför är det egentligen bara otur (eller tur) att just de gånger jag varit med inte varit en av de gånger vi gått till en ping pong show. För när vi är ute hänger vi ihop, oavsett om vi är fyra eller tjugofyra personer.

Jag har inget behov av att se showen heller. Men ändå är det något som gnager i mig när jag hör skräckhistorierna de andra berättar om. Ingen som varit där vill tillbaka (någonsin, i hela deras liv – de är skärrade för livet), men de är ändå stolta över att kunna säga att de testat. Jag tror intebatt det är någon som ångrat sig, och det stör mig att jag inte gjort det än.

Om det blir av eller inte får nog bli en slump… Råkar jag vara ute när folk är på det humöret kommer jag inte vara sen att haka på. Men jag kommer antagligen inte att vara den som kommer med förslaget. Undrar vad Helena skulle säga om jag frågade henne om hon vill med…

3 reaktioner på ”Ping Pong Show

  1. Jag antar att det är fler än jag som inte vet vad Ping Pong show är, men nu har jag tagit reda på det. Om jag får föreslå något så är det nog att inte haka på.

  2. Jag tycker ändå på något vis att det är fascinerande att det faktiskt finns en marknad för det här. Det är liksom en annan värld, folk tappar omdömet och till och med ordentliga, vuxna, svenska människor går dit. Det är inte som i Sverige där det mest skulle vara äckliga gamla män (stereotypiskt sett), eller där det inte ens skulle vara tänkbart att en sån show existerar, och det tycker jag är intressant. Plötsligt är det mer en kulturakillnad.

    Men ni har såklart rätt, och jag har sedan länge bestämt mig för att inte gå.

Kommentera

