Aktiv & lat

I dag är jag både produktiv och lat. Johanna och jag åt frukost på Viking. Vi pratade om slutet på säsongen och den kommande Rhodos-sommaren, som vi ska dela tillsammans. Vi längtar, men nu är det bara ett par veckor kvar tills de första kollegorna lämnar Thailand. Turkiet är den destination som öppnar först inför sommaren, och åtminstone några ska hem för att söka visum innan de ska vidare dit. Precis som jag gjorde föra våren. Ingen sådan visumperiod när man ska till Grekland, men jag kommer troligtvis hem ändå i två-tre dagar mellan destinationerna någon gång i mars. Vi får våra flygbiljetter snart och då vet jag.

Efter frukosten gick jag hem för att vara produktiv. Var rädd att det skulle bli en såndär dag när jag skriver eller redigerar eller vad jag nu gör men allt bara blir blä och jag kastar allt jag gör. Det blev det inte. Bland annat har jag i dag rensat min inbox på flera hundra gamla sparade mejl, och mejl som jag lagt som ”att göra” men aldrig tagit mig tiden att göra något åt. Nu är inboxen helt tom för första gången sedan 2011.

Jag tog en paus på tre timmar och blev lat igen. Låg vid poolen och läste en hel drös kapitel i boken jag är inne på just nu. Tog ett dopp. Lite blåsigt i dag, men ändå så varmt att man måste i vattnet efter någon timme i solen för att skölja av svetten. Flyttade till skuggan.

Jag hörde att det fortfarande är snö i Sverige…

I morgon blir det jobb igen. Högsäsongen efter jul- och nyårskaoset är över och det har lugnat ner sig igen, trots att det kinesiska nyåret var i går och att alla våra hotell är proppfulla. Vi har nu gått in i ormens år.

Träffade Matilda som är på semester och som annars jobbar i Egypten den här vintern. Försöker övertala henne att följa med tillbaka till Lanzarote nästa år. Carro från Krabi var också med, som jag känner från Turkiet. Nu är de på Phi Phi i några dagar och roar sig.

Efter poolbesöket bar det hemåt igen, och jag blev återigen produktiv. I dag har jag bland annat:

I går såg vi för övrigt Melodifestivalen. Sean Banan och en ström med döda fiskar… What? Jaja, det blir väl återigen ett sånt där år då fel låt vinner, en låt som är bra men som inte har någon som helst chans i Eurovision. Folk röstar med hjärtat och inte med hjärnan, vilket väl är bra på ett sätt…

Kvällen var hur som helst riktigt lyckad. Pizza hemma hos mig, ett gäng svenskar och danskar och en norrman, de sistnämnda lika förvånade över att en pluttig delfinal i Sverige är underhållningsmässigt lika stort som en final i Eurovision. Efter programmet satt vi kvar och bara pratade. En såndär klassisk myskväll.

Nu är klockan snart åtta och jag blev lat igen. Ska gå ner och köpa takeaway-sushi och kanske fortsätta spela Assassin’s Creed.

En reaktion på ”Aktiv & lat

Kommentera

